Inside the online porn business

30 september 2005, 09:58

Inside the online porn businessOnline advertentiesystemen, affiliate-programma’s, online betalingssytemen en beveiligingssystemen. Dit zijn slechts enkele van de instrumenten die de online marketeer vandaag de dag gebruikt maar die vooral zijn ontwikkeld en getest in de online porno business. Ook de beste online marketeers hebben vaak hun leerschool in de porno business gehad. Ja, ook ik heb daar destijds mee geexperimenteerd.

Vandaag is het Art & Politics of Netporn congres in Amsterdam gestart. Tot en met morgen spreken en discussieren een groot aantal internationale sprekers waaronder o.a. Indira Reynaert. Eerder deze week werd Indira door Felix Meurders geinterviewd voor het VARA-radioprogramma De Ochtenden. Het interview en haar presentatie zijn te downloaden via haar weblog crossmediaforum.web-log.nl.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

5 Reacties

    DonPablo

    Het radiointerview met Indira is via haar eigen log terug te beluisteren. Hoe groot kan een plank voor iemands hoofd zijn? Ik hoorde het gesprek afgelopen woensdagmorgen met stijgende verbazing aan. In 20 minuten kwam er werkelijk niet een oorspronkelijke gedachte, een visie, een onthouden tekst van iemand anders, een statistiek, of wat dan ook uit haar mond. Ik heb het niet geturfd, maar ik denk dat ze wel 20 keer heeft moeten zeggen ‘dat weet ik niet’ of woorden van gelijke strekking. Hoe Meurders ook trok en sleurde, Indira bleef hangen in platitudes en algemene weetjes. Al haar kennis bleek gebaseerd op een stage bij 1 (!) online pornofabrikant, een paar jaar geleden. Kortom, ik ga nu met veel interesse haar presentatie bekijken en verwacht er echt veel van op te steken, hahahaha


    30 september 2005 om 12:46
    henkjan

    @ Marco. Moet je ons dan wel tippen met het interview?

    Marketingfacts.nl is een baken maar na een paar keer mn energie verspillen door op een link te klikken waarna alleen bullshit volgt.. ga ik het baken minder als baken zien.

    Dit is overigens volledig opbouwend bedoeld!

    (Ik had het pasgeleden ook met de link naar het rapport over online communities. Ook een toevoeging van generlei waarde.)


    30 september 2005 om 13:18
    media

    Henkjan, dank voor je tip maar het blijft een lastige. Wat voor de een zinloos is, kan voor de andere wel zinvol zijn. Misschien moeten we maar eens beginnen met een ratingsysteem voor bloggers en artikelen.


    30 september 2005 om 13:32
    henkjan

    🙂


    30 september 2005 om 13:40
    indira

    En dan hier een reactie van de interviewee. (Ik wist niet dat over dit congres gelogd was.)

    Jammer dat Don Pablo zich niet even persoonlijk aan mij heeft voorgesteld, toen hij de kans kreeg op het congres. Zodat hij mij zijn lovende woorden face 2 face kon toespreken. Gemiste kans!

    Desalniettemin was ik zelf ook niet echt tevreden met het resultaat van het interview. Meurders stelde mij vragen die eigenlijk geschrapt zouden worden, omdat die buiten mijn onderzoeksgebied lagen. En wat doe je dan als ze toch gesteld worden… bluffen? Met zo’n onderwerp? Met 100.000 luisterende oortjes? Nee, natuurlijk niet! Dan heb ik liever dat de luisteraar mij oppervlakking vindt. (Want realiseerde ik mij op dat moment.)

    De VARA nodigt mij uit als “porno-expert” er van uitgaande dat zo’n expert dan ook ALLES weet… dat terwijl pornografie een te ruim omvattende discussie betreft. Maar hoe dan ook, het was een leerzame ervaring 😉

    Verder klopt het dat de bizz voor mij een paar jaar geleden is – ik moest soms diep graven in mijn geheugen voor een passend antwoord. Echter werkte ik niet alleen als stagaire, maar ook echt als crossmedia projectmanager producent voor ongeveer 3 jaar. Mijn bevindingen zijn niet gebaseerd op 6 weken meeloopstage, maar op ruime praktijk ervaring en een academisch onderzoek.

    Ik ben er uiteindelijk uitgestapt omdat ik het een te “makkelijk” product vind want porno scoort hoe dan ook toch wel. Na 3 jaar wordt het ook wel saai en ik was te jong om nog langer in die bizz rond te lopen, “de wereld biedt nog meer” zeg maar, maar goed dat is persoonlijk.

    Ik zoek nu liever iets met meer intelligente uitdaging en dat dat ten koste gaat van de opbrengst in euro’s neem ik voor lief.

    @Marco, toch bedankt voor je support het viel niet mee. Ik had graag meer en vooral andere dingen willen vertellen maar ja helaas. De strakke regie van ome Felix valt ook niet mee.


    29 oktober 2005 om 09:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!