Instagram’s Champagne

13 april 2012, 06:30

Het is feest bij Instagram en Facebook. Maar is de champagne niet erg duur?

Het feestje

Men organiseert een feestje voor een selectief publiek. Ticketprijs voor de bezoekers bestaat alleen uit wat persoonlijke gegevens. Het feestje slaat aan, er komen steeds meer bezoekers! Af en toe komt er een nieuwe ronde van champagne, gegeven door mensen die vanaf de VIP-tribune het feest aanschouwen. Het volk feest door. Zij zijn verslaafd aan de prikkels. Krijgen elke keer positieve bevestiging van de nieuwe relaties die gelegd worden op de dansvloer.

De VIP-tribune ziet tevreden dat de nieuwe ronde van champagne weer nieuwe mensen aantrekt. De community feest door, danst door. Extra zalen worden geopend. Zij laten onderwijl zien wat zij voor favoriete smaak hebben, wat hun dansgedrag is. Er mort af en toe zo’n figuur die de muziek niet goed vindt, de sfeer wordt zo even tijdelijk verpest. De zaal wordt gesloten, dat figuur wordt verwijderd en tegelijkertijd worden er 10 andere zalen geopend. Een bijdehandje durft te vragen wat zij gaan doen met deze ontketende massa. “Eh… Dat zien we nog wel. Hup nog meer champagne er tegenaan!”

De organisator van het allergrootste feest ooit heeft gehoord van het feestje. Hij is erg benieuwd naar wat de ‘gig’ speciaal maakt dat deze zoveel aandacht trekt. Het is iets wat op zijn eigen feestje ontbreekt. Hij vreest dat dit publiek bij zijn eigen feestje weg kan trekken in de toekomst. Er is nog meer dan genoeg champagne op zijn eigen feest. De champagne van zijn feest wordt overgescheept. Vele, vele flessen champagne extra worden geopend en hij maakt de VIP-tribune dronken van geluk door hen te overstelpen met champagne. Stiekem neemt hij het feestje ver. Want hij wil per se het grootste blijven in feestjes geven. Een ander populair feestje overnemen lukte vorige keer niet. Nu kijkt hij minzaam van achter de draaitafel uit over zijn massa en ziet zijn pakhuis met goud voor zich deinen.

De bubbels

Instagram is gekocht door Facebook voor 1 miljard dollar, met 13 medewerkers. Instagram heeft circa 33 miljoen gebruikers (afgelopen dagen kwam door de Android versie er een kleine miljoen per dag bij!), maar geen omzet. Even ter herhaling: 0 euro omzet.

Dit is toch een bizarre wereld waarin we leven, net nieuw kapitaal ($50mln) opgehaald , en paar weken later voor het dubbele over de toonbank en plotseling is er het prijskaartje van 1 miljard dollar. Zoals Video’s (YouTube) werden opgevist door Google, zo worden foto’s (Instagram) opgepikt door Facebook. Blijkbaar heeft Yahoo! ook hier weer op een verkeerd paard gewed met de overname van Flickr. En stiekem kan Foursquare hier wel eens het grootste slachtoffer hiervan worden, aangezien Instagram die database gebruikt voor de geotag (lokatie). Die zou wel eens omgeplugd kunnen worden naar Facebook.

Facebook gaat binnenkort naar de beurs en die heeft nu zelf een prijskaartje van zo’n 100 miljard dollar om zijn nek hangen. Wordt Facebook 1% beter van de overname van Instagram? Ik denk het wel! En dan is 1 miljard plotseling heel ‘goed’ te verantwoorden. Robert Scoble legt op Quora uit waar de meerwaarde zit. Nog veel meer relevantere kennis van jou als Facebook-gebruiker door meer locatiegegevens en nog specifieker jouw hobbies en passies, plus daarbij een veel betere mobiele ervaring. Want daar lijkt iedereen het wel over eens te zijn, de Facebook App is niet zo heel best te noemen. En daar ligt de toekomst natuurlijk nog veel meer dan nu het geval is.

In onderstaand overzicht een waardering die elke member heeft voor elk social platform – ik ben bij elkaar al 471 dollar waard! 🙂 Daar zitten op zijn zachts gezegd veel verwachtingen in van de toekomstige winsten. De waardering zou tenslotte de optelsom moeten zijn van alle toekomstige kasstromen verdisconteerd naar de huidige tijd. Ik geloof dat Instagram Facebook wel 1% beter af maakt, ik geloof alleen niet dat het $1 miljard waard is. Als de champagne te lang open staat, zijn de bubbels vanzelf uitgewerkt…

(via Peter Minkjan)

Edwin Res
Marketing manager bij ZonnepanelenDelen

Denkt na door te schrijven. Marketing manager bij ZonnepanelenDelen. Altijd bezig met online business modellen, netwerken en sport.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!