Instant messaging kan verbondenheid tussen consument en merk vergroten

15 maart 2003, 11:28

Nu marketeers steeds vaker te maken krijgen met een weerzin van de consument tegen spam, lagere marketingbudgetten en dalende respons op consumentenonderzoek, maakt instant messaging (IM) een goede kans de betrokkenheid van klanten met een merk aan te kunnen halen.

Met IM kunnen meerdere computergebruikers een `real-time` gesprek voeren tegen veel lagere kosten dan die van een telefoongesprek. Marketeers krijgen via IM de mogelijkheid 23 uur per etmaal in contact te staan met klanten om vragen te beantwoorden en met interactieve `buddy`s` een gesprek met consumenten aan te gaan en ze te adviseren over films of andere producten.Comscore Media Networks berekende dat in oktober 2002 87,4 miljoen Amerikaanse consumenten thuis, op het werk of op school messaging services gebruikten. IM is populair bij alle leeftijdsgroepen. Volgens Jupiter Research gebruikt 69% van de leeftijdsgroep 13- tot 17-jarigen IM, 59% van de 18- tot 34-jarigen, 49% van de 35- tot 54-jarigen en 45% van de consumenten van 55 jaar en ouder.

Bron:

Marketing News p.1 en 11, 2 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!