Internet als belangrijkste informatiebron beschouwd

1 februari 2003, 11:45

Van de Amerikaanse internetgebruikers beschouwt een overgrote meerderheid het internet als belangrijkste bron van informatie.

jaar na de algemene beschikbaarheid van het wereldwijde netwerk is het internet erin geslaagd boeken, televisie, radio en kranten als informatiemiddel te verslaan. Tot die conclusie komen wetenschappers van de universiteit van Californi? in Los Angeles (UCLA) in het derde jaar van hun lopende onderzoek naar het internetgebruik in de VS. Zij presenteerden vrijdag hun bevindingen.

Inmiddels benut ruim 70 procent van de Amerikanen het internet. De helft van de niet-gebruikers gaf aan het komende jaar online te willen gaan. Van de internetters die al jaren online zijn, beschouwt ruim 61 procent het internet als zeer of uiterst belangrijk. Op de tweede plaats komen boeken met iets meer dan 60 procent, gevolgd door kranten (58 procent), televisie (50 procent), radio (40 procent) en tijdschriften (29 procent), Zelfs van de internetgebruikers die nog geen jaar achter de computer zitten, noemt ruim de helft het internet “onmisbaar”.

Televisie belangrijkste bron van amusement

Wat betreft entertainment, verslaat de televisie nog wel het internet. Van de ondervraagden noemt ruim 56 procent de beeldbuis als zeer belangrijke of belangrijkste bron van amusement, het internet komt pas op de vierde plaats met 25 procent. Het onderzoek wijst verder uit dat internet niet erg hoog scoort als het gaat om de betrouwbaarheid. In 2002 vond 52,8 procent van de gebruikers de informatie via het net betrouwbaar, in 2001 was dat percentage nog 58 procent.

Vertrouwensbreuk

De onderzoekers vrezen een ‘vertrouwensbreuk’. Zij vragen zich af hoe lang het wereldwijde netwerk nog als een belangrijk informatiemedium kan blijven gelden als de gebruikers de informatie niet vertrouwen of niet accuraat vinden.

Bron:

http://nu.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!