Internet belangrijk campagnemiddel in Amerikaanse presidentsstrijd

22 juli 2003, 16:22

Hoewel de VS pas volgend jaar in november een nieuwe president kiezen, begint de verkiezingsstrijd stilaan warm te lopen. Daarbij speelt het internet een belangrijke rol, getuige de snelle opmars van Howard Dean.

Dat president Bush graag nog vier jaar in het Witte Huis zou kamperen, is ondertussen meer dan duidelijk. Het lijkt dus onvermijdelijk dat de Republikeinen hem opnieuw als kandidaat naar voren zullen schuiven en de Democraten voor de lastige opdracht staan een waardige tegenstander in de arena te sturen. Pakweg zeven kandidaten maken kans om de zege van de partij te krijgen. Een van hen is Howard Dean, ex-gouverneur van de staat Vermont.

Terwijl Dean, die zichzelf tot de linker vleugel van de partij rekent, zes maanden terug hooguit een sympathieke outsider was, maakt hij tegenwoordig steeds meer kans om straks oog in oog met George W. te staan. De reden voor zijn steile klim binnen de Democraten is Dean for America, de opvallend goed gemaakte website die zijn campagne ondersteunt. Op die site biedt hij met name informatie over lokale evenementen: wie zijn postcode invoert, krijgt onmiddellijk te zien wat er voor ‘Dean-fans’ in de buurt zoal georganiseerd wordt. Medewerkers van Dean gebruiken de site ook als elektronisch dagboek, waarbij ze berichten plaatsen over recente uitspraken en surfers oproepen hierover van mening te wisselen.

Dean is naar eigen zeggen de kandidaat van het volk en toont in een tellertje op de site hoeveel onder hen al intekenden op zijn elektronische berichtenlijst. Vandaag stond de teller op iets meer dan 200.000. Het is ook bij de gewone bevolking dat Dean zijn campagne probeert te financieren: wie dat wil, kan via de site een bijdrage overmaken. Terwijl andere kandidaten rekenen op grote giften van enkele bedrijven, draait Dean de logica om. Met succes overigens: in het tweede kwartaal haalde hij 7,6 miljoen dollar op; geen enkele andere Democratische kandidaat deed beter.

Natuurlijk laten ook anderen het net niet links liggen: campagneleiders van George Bush bijvoorbeeld hebben al laten verstaan dat straks ook hun site een belangrijke plaats in de herverkiezingspogingen zal innemen. Maar ondertussen krijgt Dean wel lofbetuigingen van alle kanten. Een commentaarstuk in de Washington Post maakte zelfs de vergelijking met John F. Kennedy. De krant stelde dat het internetoptreden van Dean de manier van campagne voeren had veranderd, net zoals de debatkunsten van Kennedy destijds van de televisie een onmisbaar medium hadden gemaakt.

Bron:

http://www.trends.be/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!