Internet verdringt Consumentenbond, Radar en Kassa

23 februari 2005, 19:15

Internet verdringt Consumentenbond, Radar en KassaDe Consumentenbond, andere traditionele consumentenorganisaties en tv-programma’s als Kassa en Radar zijn geen belangrijke adviesbron voor consumenten.

Dit is ??n van de conclusies uit onderzoek van de Nyenrode Business Universiteit onder 880 vol-wassen personen in Nederland naar de invloed van adviesbronnen op het keuzegedrag van consumenten. Het onderzoek is een vervolg op eerder onderzoek in 2004, naar de invloed van adviezen van consumentenorganisaties op de concurrentieverhoudingen tussen bedrijven. Daar bleken de adviezen wel invloed te hebben op het gedrag van de aanbieders.

Op basis van de uitkomsten van het onderzoek, dat is uitgevoerd in de mobiele telefonie- en de energiemarkt, kan geconcludeerd worden dat de consument een sterke voorkeur heeft voor websites van een nieuwe generatie adviesorganisaties, die een combinatie van prijs en andere informatie verschaffen. Van de ondervraagden zegt 32% deze websites de belangrijkste informatiebron te vinden, gevolgd door reclame (18%), websites van leveranciers (18%), informatieve radio- en televisieprogramma?s (18%), familie en vrienden (16%) en de Consumentenbond (14%). Deze percentages gelden voor de energiemarkt. De mobiele telefoniemarkt laat vergelijkbare resultaten zien.

De opkomst van adviesorganisaties die met name via het internet de consument bereiken, is een fenomeen van de laatste tien jaar en heeft volgens de onderzoekers gezorgd voor een heuse trendbreuk in het zoekpatroon van de consument. Zelfs de leden van organisaties als de Consumentenbond en de Vereniging Eigen Huis geven aan hun organisatie maar weinig te raadplegen. Slechts circa 33% van de leden gaat bij de eigen organisatie te rade. Als belangrijkste reden hiervoor geeft de consument de ruime informatievoorziening door andere bronnen.

De geringe populariteit van de traditionele consumentenorganisaties is opvallend en past volgens de onderzoekers in het beeld van een mondige consument die z’n weg op het internet heeft gevonden. Alhoewel de Consumentenbond en de televisieprogramma’s Radar en Kassa eigen internetsites hebben ontwikkeld, blijken deze onvoldoende om consumenten te bereiken. Een laagdrempelige bereikbaarheid en informatie toegesneden op de wensen van consumenten zijn kennelijk doorslaggevend voor het raadplegen en de invloed van adviesbronnen.

Bron:

Persbericht Nyenrode Business Universiteit

Zie ook:

Planet.nl en nu.nl

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    minitrue

    Ik denk dat hierin ook wel het soort product een rol speelt. Mensen die op zoek zijn naar een nieuw mobieltje zijn toch de mensen die het snelste zijn met nieuwe media. Je kunt je dezelfde vraag stellen bij mensen die van plan zijn om van energieleverancier te wisselen.


    23 februari 2005 om 19:45
    Anders

    Inderdaad. Wel vind ik de titel van het persbericht nogal insinuerend, en riekt het m.i. teveel naar een “laten we een sappige titel nemen, dan komen we tenminste in de media”.

    Want wat hadden de heren onderzoekers dan verwacht van de Consumentenbond en de twee TV-programma’s? De Bond heeft slechts eens per maand een tijdschrift, de twee programma’s hebben beide misschien 20, 24 uitzendingen per jaar. Als je een nieuw koelkast zoekt, moet je misschien 3, 4 jaar wachten totdat die langskomt bij de consumentenbonden. Nogal wiedes dus dat die consumentenorganisaties niet de belangrijkste informatiebron zijn.

    Om ze echter een veeg uit de pan te geven en hun activiteiten als onvoldoende te bestempelen, is m.i. echter een zeer tendentieuze conclusie die absoluut niet op z’n plaats is. Ten eerste hebben de organisaties een zeer beperkt budget, ten tweede bereiken ze daarmee zaken waar je je petje voor af kunt nemen. Het forum van Radar is met een kwart miljoen berichten bijvoorbeeld een van de grotere van Nederland, dus hoezo, de site is onvoldoende? Als je bedenkt dat op een gemiddeld forum misschien 1 op de 20, 1 op de 50 bezoekers daadwerkelijk de moeite neemt om zich te registreren en deel te nemen aan de discussies, toont dat wel aan wat voor enorm bereik de Radar-site heeft.

    De Consumentenbond zelf is de boot wel aardig aan het missen. Alle tests achter slot en grendel gooien terwijl overal op internet openbare vergelijkingen verschijnen, is de perfecte manier om te zorgen dat je geen nieuwe leden binnenhaalt en dat je bestaande leden zich af gaan vragen waar ze voor betalen. Ergo: leegloop.

    Waar je de Nyenrode-heren niet over hoort, is over de snel afnemende invloed van reclame en overige communicatie van bedrijven. Maar goed, daarom is het ook een ondernemers-instituut. Geen kwaad woord over je eigen branche. Beetje jammer.


    23 februari 2005 om 21:21
    PFA van d

    Gratis apps bij Apple.

    Wij zijn 60 Plussers. Een iPad van Apple gekocht

    En daarmee aan de slag. Op de pagina Gratis Apps een spelletje gaan spelen. Hiermee kun je munten verzamelen. Tot onze verbazing werden er bedragen in rekening gebracht van 160 euro via creditcard. Dis is toch misleidend.

    Kan dat zomaar. Je bent in de veronderstelling dat je een GRATIS spel speelt en dan toch in rekening brengen.

    Graag een reactie hierop.

    Met vriendelijke groeten


    10 januari 2014 om 08:45
    PFA van Duin

    Misleidende GRATIS apps.

    Mijn vrouw en ik zijn 60 Plussers. Wij hebben een iPad van Apple aangeschaft. Op de pagina GRATIS apps een spelletje spelen tot onze verbazing dat er een bedrag van 160 euro via onze creditcard afgeschreven van iTunes. Dit kan toch niet zomaar en dit is toch misleidend. Je geeft toch geen toestemming om daarvoor te betalen.

    Graag een reactie hierop.

    Met vriendelijke groet.


    10 januari 2014 om 08:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!