Investeer in een mobiele aanpak

18 augustus 2014, 12:00

44 procent van Twinkle100 niet mobielvriendelijk

Waarom zou je investeren in een mobiele strategie? Als je je site checkt op je iPhone of Android-toestel ziet deze er niet eens zo slecht uit. Daarnaast bestelt er toch bijna niemand via mobiel. Business-wise lijkt het investeren in een mobiele website en campagnes dan overbodig. Of toch niet?

De markt is er klaar voor

Als je kijkt naar het gebruik van mobiele apparaten, schreeuwt de consument om een mobiele aanpak. Zoals Daniel Ogertschnig schrijft in zijn blogartikel over mobile on-boarding groeit het aantal mobiele transacties explosief.

Toch zal dit voor veel bedrijven, zeker bij ondernemingen zonder e-commercedoeleinden, weinig overtuigen. Dat is een vergissing. Want in feite moet je in staat zijn om jezelf altijd goed te kunnen verkopen, met of zonder directe transactie. Zijn er klanten op zoek naar je, dan wil je zo vriendelijk mogelijk overkomen. In internetjargon betekent dit dat je een prettige website nodig hebt, ook wanneer iemand via een mobieltje zoekt.

44 procent van Twinkle100 heeft geen mobielvriendelijke website

Eind 2013 heeft Deloitte middels onderzoek aangetoond dat 59 procent van onze bevolking een smartphone heeft. Een eigen onderzoekje leert ons dat 56 procent van de Twinkle100, de Nederlands grootste 100 online retailers, over een mobielvriendelijke website beschikt. Wetende dat zij vaak de pioniers zijn en de financiële mogelijkheden hebben om een krachtige online experience te creëren, is het bijzonder dat 44 procent nog níet over een mobielvriendelijke website beschikt. Opvallend detail is ook dat slechts 36 procent van de ondernemingen met een mobielvriendelijke website kiest voor een responsive website.

Situatie Twinkle100 (07-08-2014)

Wat levert het op?

Ik geef toe, het investeren in een mobiele aanpak is in sommige gevallen kostbaar. Vooral als je de beschikking hebt over een groot en complex platform. Daarnaast investeer je in een kanaal waarvan het effect niet altijd meetbaar is, maar niet investeren betekent dat je de slag gaat verliezen. Waarom is dat zo?

Afnemend zoekvolume desktop

Het aantal zoekopdrachten neemt toe, maar het aantal zoekopdrachten op desktop begint te stabiliseren. Het aantal zoekopdrachten op mobiele apparaten stijgt. In verhouding wordt mobiel daarom steeds belangrijker.

Neem bovenstaand voorbeeld. Dit zijn data uit de zoekwoordplanner van Google AdWords op het zoekwoord ‘jeans’. Helaas kunnen we niet precies vergelijken met de periode van vorig jaar, maar wat we zien, is dat het totale aantal zoekopdrachten stijgt. Deze stijging wordt vooral gerealiseerd door het toenemende aantal mobiele bezoekers.

Blijf je alleen desktop-georiënteerd, dan wordt het bijzonder lastig om te groeien. Sterker nog, de kans is groot dat je uiteindelijk markt verliest.

Cross-device

Met name oriënterend bezoek maakt gebruik van mobiel. Volgens Google kijkt 65 procent van de online consumenten eerst op mobiel om uiteindelijk over te schakelen naar een tablet of desktop. Als iemand zichzelf niet goed kan oriënteren op mobiel, wordt de kans op bezoek en conversie via andere apparaten kleiner.

Gebruiksvriendelijkheid

Online gebruikers zijn gehaast en kieskeurig. Dat vergt een op maat gemaakte benadering voor mobiele gebruikers. Als je geen mobiele website hebt, leidt dit tot een hoge bounce rate en minder conversie.

Mobiele website levert meer bestellingen op

Volgens verschillende onderzoeken zien we steeds meer verkoop via mobiele apparaten. Na de oplevering van een mobiele of responsive website is er vaak direct een stijging in het bestelpercentage waarneembaar. Het loont dus om een mobiele aanpak te ontwikkelen.

Mobiel, omdat je er niet meer omheen kunt

Maar vóórdat je een mobiele website ontwikkelt, is het verstandig om te kijken naar de vraag: hoeveel bezoekers heb je momenteel via mobiel? En minstens zo belangrijk: waar zijn zij naar op zoek? Het gedrag op mobiel is namelijk wezenlijk anders dan op desktop. De gebruiker begeeft zich in een andere fase en dat vergt misschien een andere benadering dan via de desktopversie.

Jaap Jacobs
Managing Director bij Fingerspitz

Jaap Jacobs is managing director bij Fingerspitz, een data-gedreven digital marketingbureau in Breda en Eindhoven met 45+ specialisten.

Categorie
Tags

1 Reactie

    patricksteenks

    Ik kijk er van op dat er zoveel bedrijven in de Twinkle100 nog niet mobiel geoptimaliseerd zijn. Daar is nog een flinke slag te maken!

    Wij adviseren zelfs voor sommige van onze klanten die in consumenten markten opereren om mobile first te ontwikkelen, aangezien dit hét belangrijkste kanaal is. De desktop site is daarbij van ondergeschikt belang.


    17 oktober 2014 om 08:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!