Inzicht in hoe Google de ranking bepaalt

7 april 2021, 09:00

Interview met Sam van Houten van SaaS-bedrijf KeyWI

Bedrijven die iets posten op internet houden als het goed is rekening met de indexering door Google. Een hogere indexering betekent immers betere zichtbaarheid. Het lastige is: Google geeft geen inzicht in de regels die worden gehanteerd. Sterker nog: die regels zijn aan verandering onderhevig. “Wij hebben een tool ontwikkeld voor online marketeers om hen te helpen om hun klanten beter gevonden te laten worden op Google”, aldus Sam van Houten medeoprichter van KeyWI.

Online marketeers doen onderzoek naar zoekwoorden. Sam van Houten: “Stel iemand zoekt naar schoenen, dan komen er ook termen voorbij als sneakers of hakken. Daar naar kijkend gaan ze vervolgend de website van hun klant zo logisch mogelijk maken. Dus de structuur van de website is heel belangrijk, naast natuurlijk de content die op de website staat. Die gaan ze daarna schrijven en die moet zo goed mogelijk aansluiten bij de zoekopdracht van de mensen. Als je dat doet dan gaat Google je hoger indexeren want dan sluit je beter aan bij de zoekopdracht van een zoeker. Wat wij in dat proces doen is het indelen van zoektermen: wat hoort bij elkaar en hoe beoordeelt Google dat. Wij geven de online marketeers inzicht in hoe de zoekmachine bepaalt wat er op elkaar lijkt. Zo krijg je meer inzicht in welke content je moet schrijven en hoe de structuur moet zijn en eigenlijk allemaal in no time.”

Volgende stap

De door KeyWI gebouwde tool geeft nog geen aanbevelingen of tips, maar daar wil het bedrijf wel naartoe. “De tool is op dit moment een efficiëntie en kwaliteitsslag voor online marketeers. We geven op dit moment wel al het inzicht wat de intentie is van een zoeker: is iemand op zoek naar informatie, een product of iets dat hij wil kopen maar hij weet nog niet precies wat. Dat geeft al meer inzicht in hoe je moet schrijven. Maar de volgende stap is dat we ook daadwerkelijk gaan helpen om die content beter te schrijven. Dus welke zoektermen je vaak moet gebruiken en welke termen je in de titel moet zetten.”

Google wil dat mensen die op zoek zijn naar iets hun zoektocht kunnen voltooien. “Hoe beter je iemand helpt, hoe beter Google dat vindt en hoe hoger je dus ook in de ranking komt. Dus je moet je content zo goed mogelijk beschrijven.” KeyWi bepaalt de afstand tussen bepaalde zoekwoorden. “Hoe korter die afstand is, hoe meer die zoektermen op elkaar lijken. Wij hebben dus een algoritme geschreven wat die afstand bepaald op basis van de zoekresultaten die jij en ik nu ook kunnen zien als wij in Google iets zoeken.” Van Houten en zijn compagnon hebben het probleem daarbij niet benaderd vanuit de SEO-gedachte, maar vanaf de datakant.

“Je gaat niet elke week je website analyseren”

De belangrijkste klanten voor KeyWI zijn op dit moment grotere bedrijven: “Een online marketingbureau dat elke week een klant heeft waar het een optimalisatie voor uitvoert. Op die manier kunnen ze onze tool vaker gebruiken. Je gaat niet elke week je website analyseren. Daarnaast richten we ons op op ZZP-copyright en SEO-specialisten. We zijn van plan om de tool langzamerhand uit te breiden tot we op het niveau zijn dat we iedereen met een website kunnen bereiken.” Keihard aantonen dat de inzet van KeyWI effect heeft is lastig. “Het is in eerste instantie heel moeilijk om te zeggen wat je kwalitatieve verbetering is op het gebied van SEO, dat duurt soms even. Het is ook lastig te vergelijken: schreef je een jaar geleden evenveel content?”

Zoektermenanalyse binnen een uur

Wat wel heel duidelijk is: KeyWI bespaart bedrijven veel tijd. “Een zoektermenanalyse van 1.500 zoektermen duurt al snel 50 uur en het grootste deel van die tijd zit in het filteren en groeperen van interessante groepen zoektermen. Wij doen dat binnen een uur. Dus het scheelt tijd. Ondertussen proberen we ook aan te tonen dat als je onze tool gebruikt dat de kwaliteit beter wordt en je dus hoger komt in Google. En een tweede belangrijk pluspunt: onze analyse lijkt onbetwist binnen bedrijven. Iets wat anders is als individuele werknemers een analyse uitvoeren.”

Bekijk hier het hele interview:

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

2 Reacties

    Erika

    Dit is gewoon een commerciële advertentie, verpakt als een artikel. Ik zie alleen nergens staan dat het een advertentie is, zou dat de volgende keer bovenaan de tekst kunnen komen te staan? Dan weet ik wat ik kan verwachten


    7 april 2021 om 09:14
    Chantal

    Ik sluit mij aan bij Erika!


    7 april 2021 om 14:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!