Jan Willem Kaasschieter (MD Groupon Nederland): “Onze markt is niet zo laagdrempelig”

30 januari 2013, 08:29

Interview met de nieuwe managing director van Groupon Nederland

Onlangs had ik de mogelijkheid om de nieuwe managing director van Groupon Nederland te interviewen. Het gesprek vond plaats op hun kantoor op het Prins Bernardplein in Amsterdam (op de rotonde bij het Amstel Station), nu alweer het 3e kantoor van Groupon in Nederland. Na een korte rondleiding overviel de grootte me wel een beetje: bij Groupon werken 250 à 300 man aan in principe één website. En dit zou dan een markt zijn met een lage toetredingsdrempel? In de interview komen vragen aan bod over de carrière van Jan Willem, uitdagingen, concurrentie en bovenal ook wat wij in de toekomst van Groupon kunnen verwachten.

Zou je in het kort iets meer over jouw carriére willen vertellen? Ik zag bijvoorbeeld op jouw LinkedIn-profiel Deloitte staan?

Na mijn studie economie in Rotterdam ben ik begonnen bij Deloitte. Ik was daar werkzaam als fiscalist in de internationale adviespraktijk. Ik heb daar veel geleerd en een prachtige tijd gehad.

Na ruim vijf jaar Deloitte heb ik besloten om een MBA te gaan volgen aan IE Business School in Madrid. Ik wilde mijzelf verbreden en mij meer richten op ondernemerschap. Tijdens mijn MBA werd er een presentatie gegeven door de toenmalige managing director van Groupon Spanje. Ik had natuurlijk al wel het een en ander gehoord van Groupon, maar dat het in Europa, ooit begonnen als Mycitydeal, zo snel was gegroeid wist ik niet. Via hem ben ik in contact gekomen met Groupon Nederland en een maand later zat ik met de Nederlandse MD aan tafel.

En binnen twee jaar ben je opgeklommen tot managing director van Groupon Nederland, wilde je vanaf het begin al voor deze functie gaan?

Het is inderdaad snel gegaan. Het grappige is dat ik in mijn sollicitatiegesprek met de toenmalige MD [de Vlaming Pieter-Jan VandePitte, nu international vice president bij Groupon, red.] concreet gesproken heb over deze functie. Hij zei toen al dat ik binnen twee jaar verantwoordelijk zou kunnen worden voor Nederland. Ik dacht toen dat het verstandig was me eerst te concentreren op mijn eigen functie, maar nu blijkt achteraf dat het zelfs sneller is gegaan.

Wat zie je persoonlijk als jouw grootste uitdaging in 2013?

Mijn voornaamste rol zal zijn om Groupons toonaangevende positie in Nederland verder uit te bouwen. Wij willen nog meer consumenten op een laagdrempelige manier kennis laten maken met nieuwe ervaringen, reizen en producten en tegelijkertijd meer business genereren voor de bedrijven waarmee wij samenwerken.

En verder?

Wij moeten ons blijven focussen om de klanttevredenheid nog verder te verbeteren, zowel B2B als B2C. Ik zie het wel als mijn taak om ervoor te zorgen dat we de technologieën die we tot onze beschikking hebben – en die nog komen – optimaal in te zetten door ervoor te zorgen dat ondernemers goed begrijpen hoe zij ze kunnen gebruiken. De ene ondernemer is hier een stuk verder in dan de ander. Voorlichting en uitleg is cruciaal. Verder wil je natuurlijk een werkomgeving behouden waar mensen zich constant kunnen blijven ontwikkelen.

Dat er veel veranderd is de afgelopen twee jaar is bekend, echter kan je toelichten wat er die afgelopen twee jaar allemaal is gebeurd tijdens deze groei?

Er is enorm veel veranderd de afgelopen twee jaar. Dat is natuurlijk ook niet zo gek, gezien de groei die wij afgelopen jaren hebben meegemaakt. In de afgelopen jaren zijn wij 3 keer verhuisd binnen Amsterdam wegens gebrek aan ruimte en hebben we verschillende regiokantoren geopend. Ook hebben we de afgelopen twee jaar nieuwe categorieën geïntroduceerd. Naast onze lokale deals bieden we nu ook producten, reizen en tickets aan. Iets wat twee jaar geleden nog niet bestond.

En is er ook organisatorisch veel veranderd?

We zijn de afgelopen twee jaar een stuk efficiënter gaan werken. Om een voorbeeld te geven: twee jaar geleden moesten de vouchercodes allemaal handmatig worden verwerkt. Nu hebben we hier allerlei hulpmiddelen voor, zoals mobiele applicaties en de Merchant Center waar alles online ingevoerd wordt. Toen ik begon bij Groupon moest ik mijn sollicitatie-interviews houden aan een pingpongtafel. Dat pakken we nu wel iets professioneler aan, al had die pingpongtafel natuurlijk wel zijn charmes.

Toch is Groupon in veel opzichten onveranderd gebleven. We zijn nog steeds een dynamisch bedrijf met dezelfde start-up-mentaliteit als toen we begonnen. Als we iets nieuws bedenken of we weten dat iets goed werkt in het buitenland – we zitten inmiddels in 48 landen – dan willen we dat nog dezelfde dag implementeren in Nederland.

“Er wordt vaak gezegd dat Groupon zich begeeft in een laagdrempelige markt. Iedereen kan morgen natuurlijk een daily deal-website starten, maar er komt natuurlijk veel meer bij kijken.”

In februari stopte een concurrent van jullie in Nederland? Merken jullie daar nou wat van? Is er veel concurrentie in Nederland?

We hebben veel nieuwe spelers zien komen, maar er zijn ook al weer velen gestopt. Er wordt vaak gezegd dat Groupon zich begeeft in een laagdrempelige markt. Iedereen kan morgen natuurlijk een daily deal-website starten, maar er komt natuurlijk veel meer bij kijken. Waar haal je de deals vandaan? Hoe weet je of een deal succesvol is? Hoe werf je voldoende leden? Uiteraard houden we de concurrentie in de gaten, maar we blijven vooral ons eigen pad belopen.

Wat komt er allemaal bij kijken voordat zo’n deal van een ‘aanvraag’ echt online wordt geplaatst?

Wij hebben een team van accountmanagers verspreid over heel Nederland die constant op zoek zijn naar de hot spots en de beste deals in de regio. Zij gaan samen met de potentiële partner zitten om tot de beste deal voor de partner en onze leden te komen. Nadat de deal is goedgekeurd door het quality assurance-team, wordt deze ingepland door het planningteam.

Als de deal eenmaal is ingepland gaat onze redactie met de deal aan de slag. Onze redactie schrijft voor elke deal zelf de teksten en maakt zelf de visuals. Voordat de deal live gaat wordt er nog een keer contact opgenomen met de partner om de laatste checks te doen en de partner goed voor te bereiden.

Na het live gaan van de deal staat onze customer support-afdeling natuurlijk altijd klaar om eventuele vragen te van consumenten te beantwoorden. Voor onze zakelijke partners hebben we een vergelijkbare afdeling die altijd klaar staat om vragen van partners te beantwoorden en advies te geven.

Welke interessante technologieën kunnen we in 2013 verwachten?

We hebben vrij recentelijk het Groupon Merchant Center gelanceerd in Nederland. Dit is een dashboard voor onze zakelijke partners dat real-time informatie geeft over de Groupon-klanten en de performance van deals. Met dit dashboard kunnen wij bijvoorbeeld ondernemers helpen zichzelf verder te ontwikkelen door toegang te geven tot feedback van klanten die zijn langsgeweest.

We blijven de functies van het merchant center steeds verder uitbreiden. Om een voorbeeld te geven, we hebben recent de functie toegevoegd waarmee partners nu ook kunnen reageren op de feedback van klanten.

We willen door middel van technologie nog meer waarde gaan creëren voor consumenten en partners. Daarnaast blijft mobile een belangrijk speerpunt voor 2013, we zijn dit jaar goed begonnen met de lancering van de iPad-app in Nederland. Verder zou ik zeggen: houd ons in de gaten.

Groupon zou in Europa last hebben gehad van de crisis, zie jij daar in Nederland veel van? En zo ja, denk je dat die tijd nu achter ons ligt?

Ik kan helaas niets zeggen over de individuele prestaties van landen. Wat ik wel zie, is dat ondernemers Groupon juist inzetten om hun marketingbereik te vergroten, waardoor zij minder afhankelijk zijn van hun vaste klantenkring die minder vaak op bezoek komt.

“Horecaondernemers moeten Groupon alleen toepassen als ze voldoende kennis hebben van marketing”, zei Lodewijk van der Grinten van Koninklijke Horeca Nederland recentelijk. Ben jij het daarmee eens? Zijn er nog valkuilen voor ondernemers?

Ik ben het daar niet mee eens. Het Groupon-concept is echt niet ingewikkeld. Wel ben ik van mening dat een ondernemer goed moet nadenken over wat hij met de deal wil bereiken. Voor een horeca-ondernemer kan dit variëren van het vullen van lege tafels in een bepaalde periode tot de introductie van een nieuwe menukaart. Als de verkoop van extra drankjes een belangrijk aspect is voor de ondernemer, moet hij hier ook op voorbereid zijn.

Restaurant Niven heeft dit bijvoorbeeld goed begrepen door een speciaal wijnarrangement samen te stellen voor zijn Groupon-klanten. De grootste valkuil voor de ondernemer is verwachten dat alles vanzelf gaat. We proberen van alle partners ‘betere marketeers’ te maken door ze te leren hoe ze moeten cross- en upsellen. Een ondernemer die een 7-gangenmenu aanbiedt, kan bijvoorbeeld meer drankjes verkopen dan een ondernemer die een 3-gangenmenu aanbiedt.

Wat zou jij zo’n MKB’er, bijvoorbeeld een restauranteigenaar, die twijfelt om Groupon in te zetten nou willen meegeven? Waarom moet hij zaken met jullie moeten doen?

Het belangrijkste is dat de restauranteigenaar goed moet nadenken over wat hij wil bereiken met een samenwerking met Groupon. In de meeste gevallen is dit het aantrekken van nieuwe klanten, naamsbekendheid, het opvullen van overcapaciteit of het communiceren van een vernieuwing.

De twijfel die jij noemt, is namelijk echt niet nodig. Het grote voordeel van Groupon als marketingmiddel is dat je in één keer veel nieuwe klanten bereikt. Een bedrijf zou er ook voor kunnen kiezen om een normale advertentie te plaatsen (online of offline). Dan moeten mensen zich eerst bewust worden van het aanbod (awareness), de volgende stap is dat ze het product in overweging moeten nemen (consideration) en uiteindelijk moeten ze overgaan tot aankoop om het uit te proberen (trail). Daarna kan er herhaling en loyaliteit ontstaan.

Groupon doet de eerste drie stappen in één: awareness, consideration en trial. Het is dus echt een kruising tussen een verkoopkanaal en marketing. Met een normale advertentie bereik je vaak eerst alleen de bewustwording: status.

Wat is jullie vetste case? Welke deal is er de afgelopen tijd nou echt uitgesprongen?

Er is al veel over geschreven over de case van Niven, het sterrenrestaurant dat via een Groupon-deal 3.500 couverts verkocht, als eerste sterrenchef van Nederland. Deze case is ons wel goed bijgebleven. Deze ondernemer is slim met de hele deal omgegaan, waardoor hij nog steeds elke keer benoemd wordt in onze cases & interviews.

En tot slot: kunnen we de komende jaren nog een 4e verhuizing verwachten?

We hebben hier echt ons plekje gevonden. Voorlopig hebben we genoeg ruimte om niet aan de pingpongtafel te hoeven zitten!

Jochem Vroom
Eigenaar bij Reachmo.re

Bedreven in Online Marketing / Affiliate Marketing.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!