Kassaloos winkelen in plug&play-winkel van Albert Heijn

6 september 2019, 13:00

Meer gemak en nieuwe winkelconcepten dankzij AI en AH

De autonome winkel komt weer een stukje dichterbij met de testwinkel van Albert Heijn, waar je zonder actief af te rekenen kunt winkelen. Een winkel die gerund kan worden zonder personeel. Dat maakt nieuwe retailconcepten mogelijk.

Albert Heijn presenteerde deze week een kleine testwinkel waar je zonder zelfscanners en zonder kassa aankopen kunt doen. Gewoon door producten uit de schappen te pakken en in je eigen tas te stoppen. Betalen gaat ook gemakkelijk: je checkt in met je betaalpas of smartphone met draadloos betalen. Bij de uitgang kun je de lijst aankopen controleren en als je akkoord bent de deur openen: het verschuldigde bedrag wordt dan automatisch van je rekening afgeschreven.

“Er kan snel en flexibel worden uitgeprobeerd welke combinaties van producten aanslaan bij de consument”

Dit nieuwe winkelen wordt mogelijk gemaakt door een geavanceerd systeem van camera’s met beeldherkenning, dat iedere bezoeker door de hele winkel heen kan volgen, en gewichtssensoren in de schappen, die registreren als een product wordt opgepakt of teruggezet. De technologie is ontwikkeld door het Amerikaanse tech-start-up AiFi en wordt sinds 2018 gebruikt in de winkels van Amazon Go. Waar je bij eerdere varianten zonder kassa nog zelf moest scannen, al dan niet met een app, kan het nu dus helemaal zonder. Zo wordt het weer prettiger en gemakkelijker om te winkelen.

De plug&play-winkel

Voor retailers komt de autonome winkel weer een stukje dichterbij, een winkel die gerund kan worden zonder personeel. Dat maakt nieuwe retailconcepten mogelijk: winkels die 24 uur per dag open zijn of tijdelijke pop-up-winkeltjes die flexibel neergezet kunnen worden, op drukke plekken, of alleen in het hoogseizoen, bij festivals of evenementen of in woonwijken in aanbouw waar nog weinig of geen winkels zijn. Zo kunnen op nieuwe plekken inkomsten worden aangeboord.

“De autonome winkel maakt nieuwe retailconcepten mogelijk”

Tevens kan zo snel en flexibel worden geëxperimenteerd en worden uitgeprobeerd welke combinaties van producten aanslaan bij de consument. Door meerdere kleine winkels aan elkaar te koppelen zou zelfs een modulair warenhuis of modulaire winkelstraat gebouwd kunnen worden, waar, net als de apps op te telefoon, ‘blokken’ vervangen of toegevoegd kunnen worden. Dan wordt het plug&play-warenhuis of de plug&play-winkel die ik eerder beschreef, werkelijkheid, als alternatief voor de van bovenaf bedachte winkelformules zoals Hudson’s Bay.

Technologie nog niet helemaal marktrijp

Voor het zo ver is, moet de technologie vlekkeloos werken. Technologisch is het systeem met camera’s en beeldherkenning topsport. De technologie is nu inmiddels zo goed geworden dat deze in eenvoudige winkels met niet te veel klanten tegelijk werkt. Vandaar dat Amazon en Ahold nu kunnen testen.

“Het kan goed zijn dat dat laatste stukje perfectie nog enkele jaren op zich laat wachten”

Toch bleken gewichtssensoren in de schappen nog nodig. En er gaat nog veel fout als er veel klanten tegelijk boodschappen doen en allemaal door elkaar heen krioelen, en als producten niet netjes worden teruggelegd in het schap waar ze uitgepakt zijn. Het kan goed zijn dat net dat laatste stukje nog enkele jaren op zich laat wachten om te perfectioneren (zoals ik aangaf in dit interview met NOS), net als volledig zelfrijdende auto’s die al wel stukken zelf kunnen rijden, maar nog niet helemaal klaar voor de echte wereld zijn.

Nog meer inzicht in het klantgedrag

De technologie met camera’s en objectherkenning verschilt in één opzicht wezenlijk van de andere technieken voor kassaloos betalen, zoals RFID, kleine chips in alle producten, waar tien jaar geleden nog de hoop gevestigd was op RFID, en vormen van zelfscannen, waar veel retailers momenteel mee experimenteren: de klant wordt helemaal door de winkel gevolgd en zijn route en zijn handelingen worden individueel vastgelegd. Deze individuele routes kunnen waardevolle extra informatie opleveren over de klant en de winkel.

In de testwinkel gooit Albert Heijn die ‘route’ na de betaling weg, een bewuste keuze die de privacy respecteert. Amazon bewaart de gegevens wel, onder andere voor analyse of correcties van de aankooplijst achteraf. Dit is vergelijkbaar met het meeluisteren van Google, Amazon en Apple bij hun spraakassistenten, wat leidde tot veel kritiek.

Op zijn eigen website laat AiFi zien hoe verschillende camerasystemen en technieken ingezet kunnen worden om mensen te volgen en te zien hoe ze met producten in de winkel interacteren. Zo kunnen winkeliers er snel achter komen wat wel of niet werkt. Nieuwe toekomstige versies van het systeem zouden gezichtsherkenning kunnen bevatten, de camera’s worden in rap tempo goedkoper, denk aan de camera’s in de smartphones.

“Zo komt de winkelier steeds meer over de klant en zijn gedrag te weten”

Zo komt de winkelier steeds meer over de klant en zijn gedrag te weten en hij kan dit gebruiken om met aanbiedingen en inrichting van de winkel klanten te verleiden meer te kopen. Zoals een heerlijk roomboterappeltaartje dat eigenlijk niet op je lijstje stond. Maar het rook zo heerlijk, zat precies in je route en was in de aanbieding… Winkelen wordt in de toekomst leuker en gemakkelijker, mét nog meer verleidingen om te weerstaan.

Maurits Kreijveld
futuroloog en strategisch adviseur bij Wisdomofthecrowd.nl

Maurits Kreijveld is futuroloog en strategisch adviseur. Hij onderzoekt en verbeeldt de impact van nieuwe technologieën op organisaties, individuen en de samenleving, en adviseert hierover. Hij is gespecialiseerd in digitale transformatie (platformeconomie, deeleconomie) en innovatie cocreatie. Met zijn boek ‘De plug&play;-organisatie. Handboek voor digitaal transformeren' en bijbehorende workshops en masterclasses helpt hij organisaties digitaal aanpassingsvermogen en wendbaarheid te krijgen. Eerder schreef Maurits 'De kracht van platformen' het eerste Nederlandse boek over de platformeconomie, en ‘Samen slimmer. Hoe de wisdom of crowds onze samenleving zal veranderen’ met toekomstbeelden over de zorg, innovatie en smart cities.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!