Kinderen hebben invloed op koopgedrag ouders

5 augustus 2003, 17:21

Kinderen hebben redelijk wat invloed op de aankopen van hun ouders in de supermarkt. Dat blijkt uit onderzoek van de afdeling Communicatiewetenschap van de UvA.

Het onderzoek is gericht op kinderen tot 12 jaar. Kinderen van nul tot drie jaar worden vaak door hun ouders in de buggy meegenomen. Vanaf een leeftijd van zo`n 18 maanden beginnen kinderen producten in de winkel te herkennen en te benoemen. Vanaf twee jaar proberen de kinderen soms vanuit het zitje van de boodschappenwagen producten te pakken. Ouders blijken dit vaak niet te zien als een aanwijzing dat het kind het betreffende product zou willen hebben. Kinderen tussen de drie en zes jaar pakken producten en kijken hun ouders vragend aan. Ook vragen de kinderen veel naar productsoorten, maar vanaf een leeftijd van ongeveer vier jaar vragen de kinderen steeds meer om merkproducten. In de leeftijdscategorie tussen zes en negen jaar beginnen kinderen zelfs te vragen naar producten terwijl ze er niet bij in de buurt zijn. Kinderen van negen tot twaalf jaar gaan niet vaak meer mee boodschappen doen. Als ze gaan nemen ze zelfs taken over van hun ouders.

Bron:

Voeding Nu nr. 7/8, p. 24, 3 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!