Kirsten Brandt (RMMBR) over digitale leeroplossingen voor bedrijven

6 mei 2019, 13:00

Volvo biedt kopers van hun nieuwste vrachtwagens een app aan. Daarmee kunnen chauffeurs leren hoe zij efficiënter en veiliger kunnen rijden. “Op het moment dat chauffeurs de sleutel krijgen, krijgen ze ook een app die tips geeft om het beste uit de vrachtwagen te halen”, aldus Kirsten Brandt, algemeen directeur van RMMBR. De Volvo-app is een oplossing op maat met een leervraag.

Vroeger was leren binnen een bedrijf vaak een kwestie van klassikale lessen ergens op een afgelegen plek. De zogenaamde heidagen. Kostbaar en niet altijd passend. RMMBR biedt een alternatief. Aantrekkelijk omdat het vaak veel goedkoper uitpakt. Daarmee verkoopt het bedrijf zichzelf. Daarbij kun je digitaal leren persoonlijker maken. “RMMBR is een digital learning agency. Dat wil zeggen: wij ontwerpen, ontwikkelen, schrijven en bouwen digitale leeroplossingen voor organisaties.”

“Digitale leeroplossingen zijn goedkoper dan heidagen”

Kijk bijvoorbeeld naar de cursus voor verkoopmedewerkers bij Vodaphone. “Het is niet relevant om over producten te leren die je helemaal niet verkoopt. Wanneer je al twintig jaar in sales zit, denk je al snel: ik weet het wel, ik heb geen zin om alles weer helemaal door te moeten. Daarom hebben we challenges bedacht. Maak je die goed, dan heb je inderdaad minder leerstof, en maak je die minder goed, dan moet je meer doornemen. Op die manier krijgen verkoopmedewerkers gedurende het hele jaar door nieuwe producten en nieuwe proposities, maar wel zo efficiënt mogelijk afgestemd op het individu.”

Driehoek van marketing, communicatie en leren

Leren wordt tegenwoordig meer het bedrijf in getrokken. Daarbij blijven sommige lessen verplichte stof, denk bijvoorbeeld aan banken die ervoor moeten zorgen dat medewerkers op de hoogte blijven van de laatste wetgeving. Maar je ziet ook steeds vaker vrijblijvende lessen binnen bedrijven. “Daarmee komt het in de driehoek van marketing, communicatie en leren, want het gaat heel erg over het vermarkten wat je hebt gemaakt. We zijn bij meerdere bedrijven bezig met lessen over digitale transformatie: bij Heineken, Friesland Campina als Arcadis hebben we een platform gemaakt dat vrijblijvend is. Het is niet iets dat medewerkers moeten doen. Dan zie je hoe belangrijk de campagne er omheen wordt: je moet mensen echt intern stimuleren om er naartoe te gaan, al dan niet met allerlei incentives. Daar wordt mee gespeeld en dat levert hoge scores op van mensen die meedoen. Ze daar houden is een kwestie van regelmatig nieuwe content en nieuwe prikkels toevoegen.”

“We zijn bij meerdere bedrijven bezig met lessen over digitale transformatie”

RMMBR werkt in de regel volgens een vaste formule. Allereerst komt er een lesaanvraag binnen. Dan komen wij met een conceptvoorstel met daarin didactiek en een passende technische oplossing. We laten ook zien hoe dat eruit komt te zien. Als we dan verder mogen, dan gaan we echt een kijkje in de keuken nemen. Dat is het leukste. Ik heb op de truck gezeten. Het is heel arbeidsintensief, maar het bespaart uiteindelijk ook heel veel geld. Het traject voor Volvo wordt nu bijvoorbeeld vertaald in negen verschillende talen.”

Een ander mooi voorbeeld zijn de callcentermedewerkers van de ANWB. Zij moeten iedere zomer nieuwe medewerkers trainen. “Dat betekent in een hele korte tijd heel veel mensen opleiden. Dat deden ze bij de ANWB in vier weken klassikaal. Wij hebben dat nu teruggebracht tot 60 uur trainingstijd, dus dat is minder dan twee weken. De businesscase maken we met hen en het resultaat is deels digitaal, deels klassikaal. Het gaat er uiteindelijk om dat je op deze manier eenzelfde of beter resultaat bereikt, want mensen moeten groeien en zich ontwikkelen. Anders kun je de lestijd wel verkorten, maar daar heb je dan niks aan.”

Dicht op de bal zitten

RMMBR is sinds de start in 2014 uitgegroeid tot een bedrijf waar een kleine dertig mensen werken. “We zijn met z’n drieën begonnen aan een tafel bij een bevriend bedrijf. Het eerste project was voor Randstad, mijn oude werkgever. Daarna zijn we op zoek gegaan naar nieuwe projecten, hebben we mensen aangenomen en zo zijn we doorgegroeid, tot we naar een eigen kantoor moesten.”

RMMBR is volledig zelfgefinancierd. “We werken op projectbasis en ik denk dat onze kracht zit in de creativiteit en dicht op de bal zitten. We zijn een hele platte organisatie, ik denk dat veel van onze klanten dat fijn vinden aan ons en daarom voor ons kiezen. Ik vind dat zelf ook heel leuk. Ik geloof heel erg in een platte, open cultuur met veel verantwoordelijkheid voor iedereen.”

“Ik wil mogelijkheden verkennen om vestiging te openen in het buitenland”

Een deel van de projecten wordt al wereldwijd weggezet. “ING bestaat uit 55.000 man wereldwijd. Die zien allemaal onze modules. We werken al in allerlei talen. Ik zou de mogelijkheid willen verkennen om een vestiging in het buitenland te openen. Maar ik denk dat het belangrijkste is dat we heel veel lol houden in ons werk, dat we de cultuur overeind houden en dat we hele gave dingen blijven maken. En om dat te doen volgen we technologieën en bedrijven. Daar zijn we continu mee bezig.”

RMMBR heeft ook een maatschappelijk initiatief gestart: “Bij de AI cursus, een gratis cursus voor alle Nederlanders, ligt voor mij een persoonlijk doel. Hoe kan ik bepaalde onderwerpen die we maatschappelijk relevant vinden, naar een groter publiek brengen?Daar zou ik wel meer mee willen doen.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!