Kosten voor radioreclame en direct marketing dalen

28 juli 2003, 19:39

De VEA heeft de editie voor 1993-2003 van de Media Inflatie Barometer uitgebracht. De belangrijkste conclusie is dat in vergelijking met 2001 alleen de advertentiekosten van de radio en de rechtstreekse reclame in 2002 zijn gedaald. De tv-kosten zijn gelijk gebleven en die van de overige mediumtypen zoals tijdschriften, dagbladen en bioscoop zijn gestegen.

Opvallend maar niet nieuw is de groei van de kortingspercentages voor tv in de afgelopen tien jaar: van 30 naar 50%.

Ten opzichte van 2001 zijn in 2002 na inflatiecorrectie de totale gemiddelde kosten per duizend voor het tijdvak 7 -19 uur op de radio gedaald met 5%. De tarieven voor rechtstreekse reclame zijn in dezelfde periode gedaald met 6%. De tv-markt heeft zich na de daling in 2001 gestabiliseerd.

De kosten voor het adverteren in de dagbladen en de publiekstijdschriften zijn in 2002 t.o.v. 2001 gestegen met respectievelijk 3% en 2%. De groei die de bioscoopbranche de afgelopen jaren doormaakte, zette ook in 2002 door. De gemiddelde kosten per duizend zijn ten opzichte van 2001 met 7% gestegen. Ook de tarieven voor internet worden in de VEA Media Inflatie Barometer 1993-2003 vergeleken.

In deze editie zijn de NOM Print Monitor cijfers nog niet verwerkt. Deze zullen in augustus worden toegevoegd.

In de VEA Media Inflatie Barometer 1993-2003, de twaalfde jaargang alweer, wordt jaarlijks voor alle Nederlandse media de geldontwaarding van de bestedingen in massamedia berekend.

Bron:

http://www.vea.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!