Kranten wereldwijd: meer adverteerders, minder lezers

10 juni 2004, 07:23

Wereldwijd zagen de dagbladen in 2003 hun advertentie inkomsten 2,2 procent toenemen, het aantal lezers daalde marginaal. Dat is bekend gemaakt tijdens het 57e World Newspaper Congress in Istanbul.

Volgens Timothy Balding, directeur generaal van de World Association of Newspapers doen uitgevers hun best nieuwe lezers te trekken, met onder nieuwe formaten, een groeiend gebruik van kleur en online diensten.

In 35 van de 208 landen groeiden de oplages, met name in de nieuwe markten, maar in West-Europa daalde de aantallen. De Chinese markt ontwikkelt zich snel met een groei van 35,7 procent over de afgelopen vijf jaar. Dagelijks worden daar 85 miljoen publicaties verkocht.

Daarna volgen India (72 miljoen), Japan (70 miljoen) en de Verenigde Staten (55 miljoen).

De Yomiuri Shimbum uit Japan blijft de meest verkochte krant ter wereld met een dagelijkse oplage van 14 miljoen.

Bron:

http://www.mediafacts.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    media

    Voor de Nederlandse dagbladen vormt internet nog geen bron van inkomsten. Slechts 2 procent van de omzet komt uit internetadvertenties.

    Het aantal kranten dat naast de papieren editie ook op internet nieuws publiceert is de laatste vijf jaar verdubbeld. Het aantal lezers van de online edities is gestegen met 350 procent.

    Dit blijkt uit een onderzoek dat in 208 landen is gehouden onder 18.000 krantenuitgevers in opdracht van World Association of Newspapers. In elk land is er sprake van een daling in abonneeaantallen. Wereldwijd is de verkoop van dagbladen met 4,5 procent gedaald. 20 procent van de kranten stapt over op een tabloidformaat om op die manier weerstand te bieden aan dalende advertentie-inkomsten en oplagen. De papierkosten voor het tabloidformaat zijn namelijk lager dan die van een broadsheet.

    Bron: Incentive Online


    10 juni 2004 om 10:59
    AT

    UMTS maakt het straks mogelijk om redelijke kwaliteit kranten info te openen op je mobiel met de afzender van je eigen krant. Portable news. Dat kan wel een doorbraak betekenen zeker nu blijkt dat men spraak modules gaat toevoegen. News on demand dus maar dan op je phone…handy, ik bedoel handig!


    10 juni 2004 om 11:15
    media

    Koppel dat aan de mogelijkheden van persoonlijk samengestelde RSS-feeds en het concept voor de komende jaren is daar.


    10 juni 2004 om 11:22
    Frank

    Klopt de chinese markt is in stijgende lijn economisch gezien en in voor nieuwe zaken als online lezen maar de tradities worden daar ook in stand gehouden, een chinees is een lezer van cultuur een europeaan veel minder, toch zullen kranten altijd een functie behouden op internet zijn ze meer en meer populair.


    28 juni 2004 om 20:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!