Lean marketing, the next big thing of complete onzin?

24 september 2014, 11:40

Evolv Weekend Amsterdam, 24-26 oktober 2014

Lean Startup heeft een gigantische impact gehad op het bedrijfsleven in het algemeen: van lean brand tot lean UX en zelfs lean marketing. Zelf vindt Leon Pals, voorzitter van de Startup Foundation en oprichter van Evolv Weekend, dat op al die vakgebieden eerder een 2.0 sticker zou mogen, dan dat de term lean van toepassing is, maar bij marketing past de term lean zeker. Daar zijn we immers ook gewend om in de watervalmethode aan de slag te gaan door alles grondig voor te bereiden in een marketingplan met mix, prognoses, enzovoort. Is ‘lean marketing’ the next big thing of is het complete onzin?

Na onder andere Rotterdam, Venlo, Antwerpen en Newcastle komt Evolv Weekend voor de tiende editie eindelijk naar onze hoofdstad toe. Van 24 t/m 26 oktober staat het prachtige pand van Rockstart in Amsterdam helemaal in het teken van falen. Ik vroeg de oprichter van Evolv Weekend waarom het durven falen zo belangrijk is en wat we als marketeers van het weekend zouden kunnen leren.

Anders dan Startup Weekend waar ik eerder dit jaar aan heb deelgenomen, ligt de focus bij Evolv Weekend niet op het eindproduct. Bij Evolv Weekend gaat het niet om coden of het uitvoeren van je visie, maar gaat het om het vinden van de need van je potentiële consument vóórdat je het product bouwt. Het vinden van de need to have in plaats van de nice to have is ook in de marketing van groot belang. Het is namelijk een stuk eenvoudiger communiceren als je de pijn van je consument kunt pinpointen en de pijn met jouw beoogde oplossing kan wegnemen.

Customer development & Lean Startup

We zijn allemaal bekend met het businessplan en product development, maar inmiddels is algemeen bekend dat startups niet falen door een gebrek aan productontwikkeling. We kunnen tegenwoordig enorm veel maken, maar dat wil niet zeggen dat mensen er voor zullen betalen. Startups falen dus voornamelijk door een gebrek aan betalende klanten.

Customer development is een methodiek ontwikkeld door Steve Blank wat dit probleem oplost. Veel mensen kennen tegenwoordig de Lean Startup methodiek, die Eric Ries ontwikkeld heeft op de basis van customer development. Met customer development en Lean Startup als tools kun je dus met minder risico je bedrijf valideren, nog voordat je veel tijd of geld in de bouw van je product investeert.

“Waarom zou je tijd en resources besteden als je niet weet of het idee enige bestaansrecht heeft” – Leon Pals, Startup Foundation

Durf te falen, om succes te kunnen behalen

Volgens de voorzitter van de Startup Foundation zijn we nog steeds een enorm calvinistisch land: falen is een doodzonde en succes is prima zolang je je mond er maar over houdt. Tijdens Evolv Weekend, waar ze customer development en Lean Startup in de praktijk brengen, valt het op dat veel mensen het eng vinden om met potentiële klanten het gesprek aan te gaan. De technieken bestaan uit iteratief leren, testen en (in)valideren. Hierdoor bewijs je dus vaak je eigen (on)gelijk, iets wat voor onze Nederlandse ego’s vaak moeilijk te verwerken is.

Je moet als ondernemer een knop gaan omzetten om deze tools ten volste te kunnen benutten, iets waar ze in een weekend in de vorm van een pressure cooker enorm bij kunnen helpen. Het grote voordeel van een heel weekend met Lean Startup in de praktijk aan de slag, is dat ze kunnen laten zien dat het daadwerkelijk resultaten oplevert, wat ervoor zorgt dat deelnemers sneller de juiste mindset adopteren.

Eigenlijk kunnen wij de term falen vervangen met leren, want het echte falen is natuurlijk het geval wanneer iemand twee jaar van zijn of haar leven en alle spaarcenten in een niet levensvatbaar bedrijf stopt op basis van aannames en een mooi businessplan.

Lean marketing

Bij lean marketing ga je er vanuit dat je assumpties maakt en draai je tests om die te (in)valideren. Een prognose zelf wordt waardeloos, tenzij die gestaafd is met data. De plandrang van de huidige en vorige generatie komt immers uit een tijd van televisie, kranten en billboard advertenties, waarbij een kleine fout desastreus kon zijn.

Bij al veel (online) bedrijven bestaan gehele marketingcampagnes uit diverse testen en zetten ze de positieve signalen extra kracht bij, waarbij ze bij de zwakkere kanalen aanpassingen doen of hun lessen trekken. Het is immers niet meer zo dat ze die kanalen niet tussentijds kunnen aanpassen. Feitelijk zijn wij marketeers dus al heel lean.

Daarbij is Lean Marketing een methodiek die ervoor zorgt dat je effectief met je tijd en resources om gaat. Een landingpagina laten ontwerpen kost je wellicht twee weken als je het zelf niet kunt, echter je kunt wel direct met Adwords aan de slag om de juiste copy voor op die pagina te vinden. Een populairdere naam voor Lean Marketing is Growth Hacking. Volgens Leon maakt het eigenlijk niet uit welke naam je er op plakt.

Lean Startup, Lean Marketing of Growth Hacking, het draait erom dat de wereld is veranderd en dat de informatierevolutie ook zijn impact heeft op ondernemen en marketing. Natuurlijk pakken mensen het tegenwoordig al effectiever op, maar wij laten mensen in een weekend zien dat het nog veel beter kan. – Leon Pals, Startup Foundation

Wat Leon betreft geldt in business en marketing dat je met feiten en data minder risico loopt dan met aannames. Helaas realiseren nog veel ondernemers, en wellicht marketeers, zich niet dat een gedachte al vrij snel een aanname is. Een mooie bekende spreuk die hier nauw op aansluit is dat in het verleden behaalde resultaten geen garantie voor de toekomst bieden.

Durf jij de uitdaging aan?

Experimenteer, leer, evolueer: in de driedaagse ‘action-learning’ workshop Evolv Weekend zijn dit de belangrijkste lessen. Op basis van de meest recente en innovatieve ondernemersmethodes leer je hoe je je bedrijf of bedrijfsidee een stap verder kunt brengen.

Lean Startup, effectuation en customer development zijn enkele voorbeelden van technieken en principes die de deelnemers in de praktijk zullen gaat brengen. Deze vaardigheden en oefeningen helpen je om dichterbij je doel te komen: Wat is de beste manier om van je idee tot een succesvolle startup te komen?

Evolv Weekend

Evolv Weekend Amsterdam vindt plaats van 24 tot en met 26 oktober bij Rockstart in Amsterdam. Omdat het de tiende editie is trekt de organisatie alles uit de kast. Zo zal onder de coaches en sprekers onder meer Robbert van Geldrop aanwezig zijn en komt StartupBus met maar liefst twee bussen uit het Verenigd Koninkrijk langs voor het zondagochtendprogramma. Het wordt een editie om niet snel te vergeten!

Kijk voor meer informatie op Evolv Weekend Amsterdam.

Ik ben er in ieder geval bij. Zie ik je daar?

Johan is een media designer met een sterke achtergrond in branding, digitale marketing en innovatie. In 2014 heeft hij appril festival in Rotterdam op de kaart gezet en was hij als marketing en community manager betrokken bij startup accelerator Rotterdam Internet Valley. Sinds 2015 zet hij zich in voor de Erasmus University Rotterdam op het gebied van onderwijsvernieuwing en innovatie.

Categorie

1 Reactie

    Philip van Londen

    Beste Johan,

    Wat maakt een marketingproces pas echt Lean? Dat is het verleggen van je focus naar verspillingen. Verspillingen die je altijd hebt in het proces.

    Wat gebeurt er bij bedrijven die dit niet doen? Vaak zie je dit dan terug in de vorm van allerlei vermijdbare verborgen verliezen. En aangezien marketeers vaak ‘kansendenkers’ zijn, gaat het hier nog wel eens mis …

    Als je expliciet je focus legt op verspillingen, wordt je vanzelf effectiever. Dit is een hefboomeffect en dat wordt vaak vergeten. Daarmee kun je je pas echt onderscheiden van je concurrenten!

    Leuke gedachtegang over de Lean Startup en marketing!

    Veel succes,

    Philip van Londen – Get Lean

    http://www.GetLean.nl


    25 september 2014 om 11:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!