Lowlands op radio, televisie ?n internet

23 augustus 2003, 05:58

De elfde editie van A Campingflight To Lowlands Paradise op 29, 30 en 31 augustus belooft een bijzondere te worden. Voor het eerst worden de ruim 250 Lowlands-voorstellingen door ??n partij geregistreerd voor televisie, radio en internet. De organisatie koos dit jaar voor een volledig ge?ntegreerde aanpak van de registratie en selecteerde DutchView.

Bijzondere opdracht

“Traditioneel worden de disciplines internet, televisie en radio apart geregistreerd, vaak zelfs door verschillende partijen”, vertelt Bernard Kobes, algemeen directeur van DutchView . “Hierdoor kunnen allerlei afstemmingsproblemen ontstaan, wat de kwaliteit van de productie natuurlijk niet ten goede komt.” Door technische innovaties en een uniek uitgangspunt is DutchView als enige partij in staat om de registratie voor televisie, internet en radio volledig te integreren. Kobes: “Tijdens Lowlands vormt de master control room het hart van de gehele operatie. Van hieruit worden zowel internet, radio als televisie aangestuurd. Door die centrale aansturing kunnen we behalve op creatief en technisch vlak ook flinke financi?le voordelen behalen. Er is simpelweg geen sprake meer van overlappingen en dus kunnen we dezelfde dienstverlening goedkoper aanbieden.” Tijdens Lowlands wordt deze nieuwe aanpak voor het eerst op grote schaal gedemonstreerd. Kobes spreekt daarom van een ‘bijzondere opdracht’: “We zetten hiermee een belangrijke stap voorwaarts in de registratiemarkt.”

Omvangrijk project

DutchView registreert alle activiteiten op de zes muziekpodia en in de theatertent. Verder verzorgt DutchView de hele dag door sfeerreportages van wat er allemaal op het Lowlands-terrein te beleven valt. “Bij zo’n omvangrijk project is het natuurlijk belangrijk dat we kunnen vertrouwen op onze ervaring met grote evenementen en festivals. Voor de opbouw trekken we ruim drie dagen uit, het afbreken zal ook nog eens een dag kosten. Onze crew zal vanuit de verschillende locaties zo’n 14 uur per dag, drie dagen lang, in de weer zijn. We beginnen vrijdag om drie uur ‘s middags met de registraties en eindigen op zondag om twee uur ‘s nachts. In totaal werken we met een uitgebreide crew van 90 vakmensen, zetten we 10 reportagewagens, 25 vaste en 5 losse camera’s in, gebruiken we ruim 20 kilometer kabel en brengen we het hele festivalterrein in beeld vanuit een van onze helikopters. Ook gebruiken we onze nieuwe remote camera’s, alsmede onze d-cams voor draadloos digitaal cameraontvangst, zodat de beelden geschikt zijn voor directe live uitzending”, aldus Kobes.

Verschillende genres, verschillende techniek Voor de afstemming rondom de registratie van de verschillende acts werkt DutchView nauw samen met de organisatoren van Lowlands, Mojo en Loc7000 en voor de mediaproductie met Double2. Alle artiesten hebben immers hun specifieke voorwaarden voor de opnames van hun voorstelling. “De een staat alleen toe om de eerste drie nummers te registreren, van de ander mag er een samenvatting van hooguit 2 minuten worden uitgezonden. Bovendien hebben we te maken met vele verschillende genres. Voor de opname van dance-optredens zijn andere technische middelen vereist dan voor de voordracht van een klassiek stuk, en de registratie van een balletproductie vereist andere expertise dan voor stand-up comedy. Het is de kunst om de mensen en middelen die we in huis hebben af te stemmen op al die verschillende voorstellingen”, weet Kobes.

Naast de registratie voor radio, televisie en internet, zijn de diensten van DutchView ook voor de artiesten zelf interessant. Kobes: “De kwaliteit van al onze registraties is zodanig dat zowel beeld als geluid uitstekend gebruikt kan worden door bands die een live-DVD willen maken van hun Lowlands-optreden.”

Vertrouwen

Kobes is vol vertrouwen: “We hebben goede ervaring met Dance Valley en Impulz, twee grote dancefestivals, waarbij we ook van meerdere podia parallelle registraties maakten voor radio, televisie en internet. Bovendien hebben we een lange en nauwe relatie met de organisatoren van Lowlands, waardoor we goed kunnen inspelen op hun wensen. Ik heb er alle vertrouwen in dat ook de registratie van deze editie weer een doorslaand succes wordt.”

DutchView

DutchView biedt faciliteiten voor meercameraregistratie voor radio, televisie en internetproducties. DutchView is in 2002 als registratiebedrijf afgesplitst van het NOB (Nederlands Omroepproduktie Bedrijf) en is nu het meest veelzijdige audio- en videobedrijf in Nederland. DutchView werkt voor vrijwel alle omroepen, zenders en producenten van Nederland. Maar ook op de zakelijke en buitenlandse markt is DutchView actief. Steeds vaker verzorgt DutchView ook de registratie voor grote (openlucht) festivals, waaronder Dance Valley, Pinkpop, het Oerol-festival en Impulz.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!