Marketeer begrijpt jongeren niet

24 maart 2003, 14:02

Marketeers hebben vaak geen helder idee over hoe ze jongeren tussen 14 en 24 moeten segmenteren. Dat blijkt uit Datamonitor?s recente onderzoek ?Young Adults? Consumption Behaviour?.

Hoe interessant en opwindend segmenten als ?Generation Y?, ?tribal groups? en ?Net Generation? ook mogen klinken, ze zijn te specifiek en daardoor alleen maar geschikt voor sommige specifieke merken. Indeling naar is veel functioneler.

Marketeers springen te snel in op hypes in jongerensegmentering, en krijgen op die manier niet goed grip op de – op zich steeds koopkrachtiger wordende ? doelgroep. Volgens Datamonitor is het zinniger om 14 ? 24-jarigen in te delen naar levensfase. Op die manier vang je de kenmerken die ze gemeenschappelijk hebben, terwijl je ook de specifieke kenmerken van verschillende groepen meeneemt, zonder t? specifiek te worden. Datamonitor onderscheidt drie groepen:

1. Teenagers, tussen 14 ? 17 jaar. Zitten ?f nog full time op school, of hebben een baantje. Wonen nog thuis.

2. Students, tussen 18 ? 24 jaar. Volgen een full time opleiding, zijn voor het eerst op kamers.

3. Newly Employed, tussen 18 ? 24. Hebben hun eerste baan.

Wat de drie groepen gemeenschappelijk hebben is hun toenemende volwassenheid en behoefte om dat uit te drukken in de producten die ze gebruiken, zoals eten, drinken en persoonlijke verzorging. Verder willen ze graag bij een groep horen, en zijn ze op zoek naar producten die ze ?helpen? bij hun onervarenheid in het kopen en prepareren van bijvoorbeeld een maaltijd.

Tieners hebben vaak behoefte aan extra energie en vitaminen. Zo is bekend dat zij vaak calciumtekort hebben. Voor de voedingsmiddelenindustrie liggen daar dus kansen. Studenten moeten voor zichzelf koken maar zijn daar meestal nog niet zo behendig in. Kansen dus voor fabrikanten om ze te helpen met producten die dat gemakkelijk maken. Pas werkenden hebben vaak wat meer te besteden en willen zich graag onderscheiden van studenten met producten van betere kwaliteit.

Jongeren en de internethype

Je zou misschien denken dat jongeren tussen 16 en 24, opgegroeid met computers en internet, het web als belangrijkste informatiebron zien. Nee dus. Zij vertrouwen het meest op advies en informatie van leeftijdsgenoten, die ze offline verkrijgen.

Juist de 45-plussers halen graag informatie rechtstreeks bij de leverancier, op diens website.

Dat is ??n van de uitkomsten van het Techtrends 2002/2003 onderzoek van KNOTs Europe. Om de groep consumenten van 16 ? 24 toch naar hun website te krijgen zouden producenten kunnen overwegen om chatrooms of discussiefora op hun site in te richten waar jongeren ervaringen kunnen uitwisselen. Overigens geeft deze groep wel te kennen er waarde aan te hechten om pioniers te zijn in het uitproberen van nieuwe producten. Technologie gebruiken ze vooral voor communicatie en entertainment.

Keywords:

Jongerentrends, jongerenmarketing

Bron:

http://www.marketing-online.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!