Marketingbaan populair onder jonge professionals

27 januari 2021, 07:00

Wie een beetje door de oogharen van een marketingprofessional kijkt, ziet er een hoop functies waarvoor je in aanmerking zou komen

In de Top-100 populairste banen van 2020 van banenplatform Magnet.me staan evenveel banen in de marketingsector als het jaar ervoor. Er stonden minder banen in de IT en retail in de Top-100 dit jaar. Banen bij de overheid en in de logistiek doen het daarentegen beter dan in 2019.

We ontvingen een persbericht: Magnet.me is een platform waar studenten, starters en young professionals (met maximaal zeven jaar werkervaring) een baan kunnen zoeken en vinden. Het platform werd in 2012 opgericht door onder meer Vincent Karremans, die in september vorig jaar ook sprak op de NIMA Marketing Week.

Voor de goede orde: het gaat dus om aangeboden functies waar het meest naar werd gekeken op de site en waar vervolgens actie op werd ondernomen. Het overzicht biedt naast een redelijke inschatting van de populariteit van marketingfuncties ook een prachtig staaltje van de exotische functiebenamingen waar marketingprofessionals mee worden geduid of banen die je niet direct tot marketing zou rekenen maar er behoorlijk tegenaan hangen. De populairste vacature van de 73.000 die in 2020 op Magnet.me werden geplaatst was ‘Future Leaders Programme – Digital & Technology Management’ van Unilever. Daar zit ongetwijfeld een hoop marketing ín of anders gesteld: met een academische marketingtitel en de nodige competenties mag je waarschijnlijk wel op gesprek komen.

Stedin zocht klaarblijkelijk een ’toekomstmaker’

Magnet.me trekt zelf drie échte banen uit de marketingsector uit de Top-100: Pernod Ricard op plek 21 met Brand Manager. Newcraft Group staat twee keer in de lijst met het Digital Marketing Traineeship op plek 23 en SEO & Contentmarketing Traineeship op plek 96. Maar er zijn er veel meer. Wie een beetje door de oogharen van een marketingprofessional kijkt en alle commerciële functies telt waar je met een goede en hogere marketingopleiding voor in aanmerking zou komen, mag wel stellen dat Magnet.me een redelijke magneet is voor jonge marketeers. En hun potentiële werkgevers. We telden er minstens een stuk of 25. Een kwart dus, waarbij we de ‘Toekomstmaker’ die Stedin klaarblijkelijk zocht en de ‘Customer Success Associate’ van Picnic maar even buiten beschouwing hebben gelaten, al kun je op je vingers natellen dat je daar met NIMA C ook wel mag aankloppen. Verder veel management, finance en analisten in de lijst trouwens.

Fast Moving

Hoewel het aantal banen bij de overheid in de Top-100 het afgelopen jaar is verdubbeld, blijft de absolute koploper bij Magnet nog steeds de sector die de Fast Moving Consumer Goods (FMCG) vertegenwoordigt. In de Top-100 staan zestien banen bij bedrijven in FMCG. Naast het eerder genoemde Unilever ziet Magnet.me ook Procter & Gamble, PepsiCo en Mars terug in de onder studenten en young professionals populaire fast movers.

Andere sectoren die goed scoren zijn management consulting (14 banen) en de logistiek (10 banen). Vooral die laatste branche doet het ten opzichte van 2019 erg goed. Toen stonden er nog vier banen bij logistieke bedrijven in de Top-100 en nu dus meer dan twee keer zoveel. Dat de FMCG-sector onverminderd wordt vertegenwoordigd in de Top-100 is niet het enige teken dat de coronapandemie een grote invloed had op de lijst in 2020. Logistieke bedrijven als PostNL, die met vier banen in de Top-100 staat, kregen extra aandacht. Er was ook sprake van een verdubbeling van het aantal overheidsfuncties in de Top-100. De retailsector daarentegen kreeg te maken met bijna een halvering: van acht naar vijf banen in de lijst. Magnet.me rekent e-tail niet tot retail trouwens.

In onzekere tijden wordt de overheid als werkgever aantrekkelijker

Co-founder van Magnet.me, Vincent Karremans in het begeleidende persbericht: “De sterke stijging in populariteit van overheidsbanen en banen in de logistiek en tegelijkertijd een daling van het aantal banen in de retail lijken een direct gevolg te zijn van corona. In onzekere tijden wordt de overheid als werkgever immers aantrekkelijker. Bovendien hebben we dit jaar bij uitstek een sterke overheid gezien, wat ook het werkgeversmerk van de overheid versterkt.”

Opvallend is dat in het jaar van de Brexit, de Europese Unie als werkgever populairder werd. WerkenbijdeEU staat met maar liefst zes traineeships in de Top-100 van 2020. Traineeships bleven sowieso populair: 57 van de 100 banen in de Top-100 waren traineeships, waarvan 18 in de top 20. Dat verklaart ook gedeeltelijk de populariteit van de FMCG-sector: bedrijven als Heineken, Unilever, Nestlé en Mars bieden traineeships aan. Op Magnet.me kunnen gebruikers zoeken naar banen die bij ze passen. De Top-100 meest populaire banen wordt gebaseerd op hoe vaak gebruikers besloten een vacature te liken én te solliciteren.

De volledige top 100 is het resultaat van een beetje plakken en knippen – jaja, dat nieuwe CMS komt eraan.

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!