Marketingfacts Online Jobs Monitor: social, data en content belangrijkste nieuwe functies

4 februari 2014, 08:22

De functie van online marketeer is en blijft de belangrijkste functie. ‘Social’ functies, zoals de community mananager of webcaremedewerker waren hot in 2013. Dat zijn enkele conclusies uit de Marketingfacts Online Jobs Monitor. Het doel van het onderzoek is de ontwikkelingen in kaart te brengen die functies doormaken in een continu veranderende online wereld. De belangrijkste resultaten zijn te downloaden als whitepaper.

Het doel van de Marketingfacts Online Jobs Monitor is organisaties, en specifiek HR-verantwoordelijken, te helpen op juiste wijze de online functies in te vullen. Dat moet uiteindelijk weer leiden tot betere

online prestaties, een sterkere concurrentiepositie en lagere kosten. Het onderzoek betreft een samenwerking tussen Marketingfacts, R2 Research en Bas van de Haterd.

Online marketeer is en blijft de belangrijkste functie

Uit het onderzoek blijkt dat van alle huidige online functies die van online marketeers het meest voorkomt, zowel bij eindklanten als bij bureaus. Bij bureaus zijn bovendien SEO- en ‘social’ functies goed vertegenwoordig, bij eindklanten in flink minder mate.

Het effect van contentmarketing is ook terug te zien in de resultaten, eindklanten nemen duidelijk hun (website)content in eigen hand. De webredacteur en contentmanager zijn relatief veel voorkomende functies.

Social hot in 2013 en 2014

Van de specifieke vakgebieden zijn functies gericht op social media, zoals de community manager, de webcaremedewerker of de socialmedia-adviseur, de meest voorkomende nieuwe functies in 2013. Voor 2014 zal dit niet veranderen, is de verwachting.

De ‘sociale’ functies betreffen vooral rollen op junior en medior niveau. Ondanks de directe klantrelatie heeft social het allerlaagste percentage senior functies van alle groepen. Klantgerichtheid (61 procent), creativiteit (36 procent) en schriftelijke communicatievaardigheden (31 procent) zijn de belangrijkste competenties voor ‘social’-functies.

Beslissers zien toekomst in data

Ook de groeiende focus op data is terug te zien. Er zijn ruim drie keer zoveel data-functies in 2014 als in 2013. Het is opvallend te zien dat mensen met beslissingsbevoegdheid meer op data zitten, terwijl er bij de adviserenden er niet echt een specifiek vakgebied uitspringt.

Maken we onderscheid tussen bureuas en eindklanten, dan zien we dat met name bureaus vaak de ‘big data-experts’ zien aankomen als nieuwe functie.

Opvallend is dat over alle functies heen het beeld opdoemt dat ‘creativiteit’ de belangrijkste competentie is die in de nabije toekomst belangrijker gaat worden, gevolgd door de juist ‘hardere’ competenties als ‘analytisch vermogen’ en ‘commercieel inzicht’. Het wordt interessant om te zien in hoeverre deze competenties te vinden zijn in individuen en te combineren zijn in teams.

Download het onderzoek

Deze blog bevat slechts een kleine greep van alle resultaten van de Marketingfacts Online Jobs Monitor. De belangrijkste resultaten zijn verwerkt in een whitepaper, die je hier kunt downloaden.

Afbeelding: H Matthew Howarth (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!