Marketingliteratuur draait om digitale transformatie en strategie

7 oktober 2021, 13:05

Strategie van de kreeft, Impact door Innovatie, Why winners give it all; Dit zijn álle genomineerden voor de PIM-Literatuurprijs

Van negen marketingboeken is vandaag bekend gemaakt dat ze zijn genomineerd voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2021. Het Platform Innovatie in Marketing dat de jaarlijkse verkiezing organiseert wil met deze prijs de innovatieve ontwikkelingen in het marketingvak een podium bieden. Welke boeken staan erop en wat schreven de Marketingfacts-resencenten erover?

Volgens de organisatie van de literatuurprijs zijn er afgelopen jaar veel marketingboeken verschenen die aandacht besteden aan digitale transformatie en strategie. Volgens juryvoorzitter Hans Molenaar (directeur Beeckestijn Business School) komt dat omdat marketeers in de afgelopen jaren geconfronteerd werden met drastische veranderingen in het zoek- en koopgedrag: “COVID-19 heeft het digitale transformatieproces enorm versneld. Niet alleen binnen B2C, maar met name binnen B2B zijn hele grote verschuivingen gaande die zowel kansen als bedreigingen opleveren. Het is voor marketeers belangrijker dan ooit om het voortouw te nemen in de digitale transformatie.”

‘Behoefte aan B2B in Nederlandstalige marketingliteratuur’

Vorig jaar was er bovengemiddelde focus op merken en de jaren ervoor ging veel aandacht uit naar digitale marketing. Molenaar ziet momenteel in de Engelstalige marketingliteratuur veel aandacht voor B2B: “Het zou mooi zijn als Nederlandstalige auteurs zich ook wat meer hierop zouden richten. Hier is veel behoefte aan.”

Voor een redactie dat een schuin oog houdt op innovatie in marketing én die bijna iedere twee weken een boekrecensie plaatst over een recent verschenen stukje marketingliteratuur is het binnenkrijgen van zo’n persbericht wel een feestje. Ook al omdat er een paar namen en boeken worden genoemd waar we nog niet eerder over hebben gehoord. Vorig jaar won Eveline van Zeeland met haar boek ‘Marketing Design met Customer Journey Mapping’. Dat was zo’n verborgen pareltje. Er staan ook een paar vaste Marketingfacts-bloggers in de lijst van dít jaar. Da’s ook leuk.

Dit zijn de negen nominaties voor de PIM Marketing Literatuur Prijs 2021

1 Act Human – Waarom succesvolle organisaties investeren in langdurige relaties, Karel Demeester (LannooCampus)

Resensent en Register Marketeer Eric van Arendonk schreef hierover op M!: ‘Het boek is verrassend en zet je als marketeer weer even in de juiste modus. De techniek is mooi en helpt ons als marketeer zeker, maar met mensen werken blijft mensenwerk en de techniek kan ons daar enorm mee helpen. Maar het mooiste voor een klant is dat hij het gevoel heeft echt begrepen te worden – daar heb je nog steeds marketeers voor nodig’.

2 Bouw een succesvolle online marktplaats – handboek voor entrepreneurs en intrapreneurs, Wout Withagen, Joost Gielen (Boom)

3 Business Model Shifts, Patrick van der Pijl (Boom)

4 De strategie van de kreeft – bouw aan echte vernieuwing, Yousri Mandour (Van Duuren)

Volgens van Arendonk op M! een boek dat toegankelijk is en vlot wegleest ‘aan te bevelen aan degenen die al wat meer ervaren zijn met veranderingsprocessen, maar ook voor hen die aan het begin van een dergelijke ervaring staan, met mooie handvatten die je kunt gebruiken om zaken te verduidelijken. Voor zij die kennis gaan maken met zo’n traject; in het boek lees je wat je te wachten staat’.

5 Impact door Innovatie – praktisch handboek om juist nu te vernieuwen, Annelies Huisingh (Van Duuren)

Helemaal mooi natuurlijk om Annelies – sinds een paar maanden trouw blogger hier – in de lijst tegen te komen, maar het boek heet ook echt de moeite waard te zijn, vond opnieuw Eric van Arendonk in de recensie die hij schreef: ‘Zeer waardevol voor iedere marketeer die zo af en toe met innovatieprocessen te maken heeft en daar graag meer lijn in wil gaan brengen. Je hebt hiermee een meer dan praktisch boek in handen dat je helpt om het proces tot een goed einde te brengen. Je kunt hoofdstuk voor hoofdstuk met een innovatieteam doornemen en na het hoofdstuk de vragen en opdrachten aflopen. Het boek is vlot geschreven, de passie voor innovatie spat er werkelijk vanaf.’

6 Marktonderzoekdesign – door de boom het bos zien, Iris van Hest (Boom)

7 Uit het transformatiemoeras – de 5 faalfactoren die organisaties in hun greep houden, Menno Lanting (Business Contact)

Niet helemaal verrassend dat het boek opduikt in het lijstje, al beklijft de vraag hoeveel marketing een transformatieproces kan hebben. Erik was er vrij resoluut over in zijn M!-recensie: ‘Het boek is een must read voor iedere marketeer. In hoeverre je met digitalisering bezig bent, doet er niet toe. Dit valt onder de categorie veranderende marktomstandigheden die zeker een effect zal hebben op je businessmodel. Het geeft je een andere kijk op het middel digitalisering.’

8 Why winners give it all – waarom voorkeursmerken altijd winnen en hoe jij dat ook kunt, Ed Stibbe (Van Duuren)

Ook een mooie nominatie en ook geresenseerd door Eric van Arendonk op Marketingfacts, wat ertoe leidde – nou ja wat was oorzaak en wat was gevolg? – dat Ed zich in de loop van 21 aansloot bij het immer uitdijende bloggerscollectief (lees hier zijn De marketeer. Koopman of dominee? van afgelopen vrijdag). Van Arendonk in december vorig jaar: ‘Het omvat goede bestaande theorie, geplaatst in de werkelijkheid met voldoende eigentijdse voorbeelden en het zal je helpen de juiste keuzes te maken. Eigenlijk is het een heerlijk boek om de zaak weer eens op te frissen en je op nieuwe ideeën te brengen. En ook zeker om je te realiseren in welke tijd we leven. Zoals Stibbe in het nawoord schrijft: “Het werk van de marketeer is nooit af. De wereld is constant in beweging.’

9 Zoonotic – de formule voor een extreem succesvolle virale businessstrategie, Carole Lamarque (LannooCampus)

Negen titels, waarbij het opvalt dat vooral in Vlaanderen uitgegeven titels hier vaak minder bekend zijn. Alleen al om die reden is valt het de jury te prijzen dat ze hun voordrachten breed uitmeten. Om voor een nominatie in aanmerking te komen, dient een boek te zijn uitgebracht in het Nederlandse taalgebied binnen de periode van oktober 2020 tot en met september 2021. Bij het bepalen van de lijst let de jury vooral op de mate van vernieuwing. Andere criteria zijn een impactvolle waarde voor het vak en praktische toepasbaarheid.

Lees ook: De ondraaglijke lichtheid van marketingliteratuur, Jeanine Dijkhuis over welke boeken marketeers gelezen móeten hebben

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!