Marktplaats.nl boekt succes met no-nonsense concept

1 maart 2003, 09:13

Internetveiling Marktplaats.nl is, gemeten naar internetmaatstaven, een ongekend commercieel succes. De site herbergt 490.000 advertenties, trekt 270.000 bezoekers per dag en maakt bovendien winst: over 2002 800.000 euro op een omzet van 2,3 miljoen.

“Onze grootste concurrent is De Telegraaf en die wordt alleen maar dunner”, zegt manager Frank Crebas. Eigenaar van Marktplaats is de ideeele organisatie Het Goed, die 15 kringloopwinkels beheert. De website was een kostenpost, totdat begin 2001 besloten werd 6 euro te vragen per advertentie die meer dan 200 euro moet opleveren. Na de eerste boze reacties en een daling van 15% in het aantal adverteerders, herstelde de groei zich echter al snel. Ondanks een ongepolijst uiterlijk voldoet de site aan een aantal succesfactoren als snelheid en overzichtelijkheid. Het commerciele succes was echter niet mogelijk geweest zonder de strenge kostenbeheersing. Waar concurrent Spott, gesteund door PCM, HMG en VNU, miljoenen spendeerde aan een reclamecampagne (‘sim-pel’) terwijl de site nog niet eens klaar was, gaf Markplaats in 2001 niet meer dan 200 gulden uit om een paar posters te laten drukken. Het adverteren op startpagina werd gestaakt toen dat geld ging kosten.

Bron: Quote Finance nr. 2, p. 46, 1 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!