MCV12: hét cocreatie-event over arbeidsmarktontwikkelingen in de marcom

3 juli 2012, 13:00

Events, al dan niet iets van doen met marketing en/of communicatie, worden je de laatste tijd om de spreekwoordelijke oren gegooid. Het aanbod is zo groot dat het bijna een dagtaak is om te bekijken welke events je wel of niet gaat bezoeken in dat dure stukje tijd wat je hiervoor beschikbaar hebt. Stel dat het niet aan je verwachtingen voldoet? Hoe zonde van je tijd is dat….

Deze gastblog is geschreven door Danielle Das (@danielledas_), vaste interim-professional bij USG Capacity.

Hoe makkelijk wordt deze keuze met een event ontstaan uit vragen uit de markt in plaats van ongevraagd aanbod. Een event als MCV12 dus. Ontstaan door het verzamelen van discussies uit de LinkedIn-groep ‘Marketing & Communicatie Vacatures’ en daar te opteren deze discussies live te bespreken. Een mogelijkheid bieden waar we van elkaar kunnen leren en horen wat er momenteel gaande is in de marcom branche als het gaat om het vinden en houden van een baan.

Schaap met zeven poten

Een kerngroep nam het initiatief en kwam een aantal keer bijeen en via de website www.mcv12.nl kon iedereen vervolgens meehelpen dit event verder in te vullen en te finetunen. Onderwerpen aandragen, aanmelden als vrijwilliger of als spreker, tips & trucs aanbieden of op een andere manier een bijdrage leveren om dit event te creëren. Het eerste co-creatie event is een feit!

Woensdag 27 juni was het zover in The Branding House in Zaltbommel. Bij aankomst was het publiek al rijkelijk aanwezig en heerste er een leuke en informele sfeer. Hierdoor stond iedereen zonder het in de gaten te hebben al te netwerken. Helaas waren eventuele werkgevers niet aanwezig, terwijl dit vooraf wel de planning was. Recruiters hebben deze dag een mooie kans laten liggen om dat gewilde schaap met (tegenwoordig) zeven poten te vinden. Het was even uitvogelen hoe het programma in elkaar stak, maar tijdens de huishoudelijke mededelingen voorafgaand aan de plenaire sessie werd dat alsnog prima uitgelegd. Leuk om te zien was de interactie tijdens het plenaire gedeelte. Aanwezigen waren niet bang om vragen te stellen of opmerkingen te delen.

Mede-organisator

Met aansluitend drie doorlopende ‘sessies’ en tien workshops (waarvan twee te kiezen) was er voor de gasten een gewaardeerd onderscheid. Omdat het grotendeels om zelf gekozen onderwerpen ging, was er ook hier volop interactie. Je merkt dat bezoekers van een cocreatie-event zich eerder mede-organisator voelen, dan gast. De thema’s zijn ook gekozen omdat er vraag naar is, niet omdat de organisator het toevallig aanbiedt.

Na de tweede workshopronde was er nog een plenaire afsluiting en een borrel. De reacties naderhand waren erg positief. Het gevarieerde aanbod van onderwerpen maakte ook dat er voor iedereen wat interessants tussen zat. En omdat de sfeer relaxed en informeel was, merkte je ook dat mensen zich op hun gemak voelde en vragen durfde te stellen. En dus ook echt input hebben gekregen om thuis mee aan de slag te gaan om alsnog de ideale baan te vinden!

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Co-creatie

    Wat een innovatieve manier om zo co-creatie in te zetten bij een event.

    Zo te zien, een groot succes!


    13 september 2012 om 11:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!