MEC in 10 Minuten: Marc van Gelder (Mediq)

21 maart 2013, 10:29

Marc van Gelder is sinds 2005 CEO van Mediq. Zijn opdracht was om van een geneesmiddelendistributeur een sterk en breder gefundeerd bedrijf te maken. Mediq heeft apotheken en distribueert niet alleen medicijnen, maar regelmatig ook de daarbij passende zorg. Hij stroomlijnde de organisatie en bracht alles samen onder het merk Mediq.

Het groeien naar een merk was één van de belangrijkste pijlers van zijn beleid. Internationale expansie was een andere. Het Nederlandse bedrijf zit inmiddels in 15 landen. Het merk ziet ook een duidelijke rol in het terugbrengen van de zorgkosten. Door actief onderzoek wordt voorkomen dat mensen in een ziekenhuis opgenomen moeten worden. Hoe gaat een merk waarvan beslisser, koper en gebruiker andere partijen zijn (overheid, verzekeraar, consument) om met haar merkstrategie, de interne verankering en de internationale uitrol?

Joris van Zoelen
Co-Founder, Managing Partner, Identiteitsstrateeg bij Synergie | identiteits- en merkstrategie

Co-founder van Synergie in 1995. Synergie is een strategisch adviesbureau dat organisaties helpt een merk te worden en blijven. Wij ontwikkelen marktstrategieën vanuit organisatie en ondersteunen bij het doorleven. Identiteit is altijd ons uitgangspunt omdat organisaties met gedeelde ambities hun categorie verslaan. Het bureau maakt onderdeel uit van Central Park - Group for Growth. Joris is mede-oprichter van Central Park, waarvan ook Mantion - bureau voor ondernemingsstrategie en -cultuur, Brand Republic (reclamebureau in Utrecht en Alkmaar) en Pure Activatie onderdeel zijn. In zijn vrije tijd is hij actief met De Nederlandse Wijnwinkel: de eerste online winkel met alleen Nederlandse wijnen. Voormalig voorzitter van Pragma en Nima Communicatie. Voorzitter van het MEC, voorzitter van Creative Connection en juryvoorzitter van CCB. Spreker en publicist, onder andere voor MEC in 10 Minuten op MarketingFacts en MarketingTribune.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!