Meer elektronische betalingen in 2005

20 januari 2006, 06:17

Het aantal elektronische betaaltransacties is in 2005 opnieuw gestegen. Dit blijkt uit de jaarcijfers van Currence, de producteigenaar van PIN en Chipknip. De Chipknip is met 147 miljoen betalingen 15,4% vaker gebruikt dan het voorgaande jaar. Het aantal PINbetalingen groeide naar 1,33 miljard, een stijging van 6,9% ten opzichte van 2004. Currence verwacht dat elektronisch betalen in de toekomst zal blijven groeien.

Opvallend is dat het gemiddelde PINbedrag de afgelopen jaren steeds lager is komen te liggen. Vanaf 2002 daalde het gemiddelde bedrag van ? 47,- naar ? 44,- nu. Nederlanders chippen per transactie gemiddeld ? 2,72.

De bedrijfstak waar de grootste stijging (18%) in het aantal PINtransacties genoteerd werd, is de horeca en recreatie. Sinds de opmars van de mobiele betaalautomaat, een PIN- en Chipapparaat dat zo in de hand kan worden meegenomen, kan in veel caf?s en restaurants aan tafel gepind worden.

In de supermarkten werd in 2005 maar liefst 464 miljoen maal gepind. Uit onderzoek blijkt dat dit circa 41% is van het totaal aantal betalingen in supermarkten. Bij de benzinestations werd 117 miljoen maal en in de mode-detailhandel 107 miljoen maal gepind. Hetzelfde onderzoek geeft aan dit respectievelijk 58% en 76% van alle betalingen in die branches is. Het gebruik van PIN ligt hier dus ten opzichte van andere betaalmiddelen hoger dan bij supermarkten.

Ondanks het gestegen gebruik van PIN lieten de reisbureaus, fotozaken, opticiens en juweliers in 2005 een daling van het aantal PINtransacties zien. Wat betreft de reisbureaus correspondeert dit met de algemene berichtgeving over groeivertraging in deze sector.

Van alle Chipknipbetalingen in 2005 is meer dan de helft (74 miljoen) gedaan in catering en vending, waaronder kantines en onbemande automaten van bedrijven, overheid en zorg- en onderwijsinstellingen. Circa een derde (45 miljoen) van de Chipkniptransacties komt voor rekening van het segment Parkeren.

Bron:

http://www.currence.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!