Meer kliks voor minder

9 maart 2006, 10:00

Recentelijk gaf ik samen met Marco een AdWords-klasje voor een klant van hem. Daarin stipte ik o.a. aan dat je, na aanvankelijk hoge biedingen, je biedprijs voor een keyword drastisch kunt verlagen. Gevolg: voor hetzelfde dagbudget (veel) meer kliks. Wil je simpelweg bezoekers voor één van je webpages, en is conversie dus minder belangrijk? Dan is het volgende praktijkvoorbeeld misschien nuttig voor je.

Voor mijn zoekmachine Feeder adverteer ik bij tijd en wijle op het woord “rss feeds”. Dat stond al eeuwen op een dagbudget van 1 euro en een biedprijs van een kwartje. Kliks per dag gemiddeld: 10. Niet onbelangrijk: ik stond altijd bovenaan in de gesponsorde koppelingen. En daarmee was de CTR ook dik in orde. Met die uitgangssituatie (goede klikhistorie en nr. 1 positie) ben ik gaan varieren met de biedprijs. Met drastische gevolgen.

Het AdWord dient puur om mensen naar de homepage van Feeder te krijgen. Wat ze daar doen vind ik nog niet relevant, ik heb er dus geen conversie-tag aan hangen. De volgende punten even bolletjesgewijs, het verhaal spreekt dan wel voor zich.

  • Huidige biedprijs is 20% van het voormalige kwartje
  • Aantal kliks per dag is 2 tot 3 keer zoveel geworden
  • Gemiddelde CPC is 25% van de CPC die ik op nr. 1 betaalde
  • Tegenwoordig sta ik op positie 3 en soms 2
  • Mijn dagbudget is nog steeds 1 euro

Ik kan iedereen dus aanraden, mits je een goede klikhistorie hebt en conversie minder belangrijk is, eens goed naar je biedprijzen te kijken. Meer kliks (en ook meer vertoningen) voor minder of hetzelfde geld, wie wil dat nou niet?

Ik werkte tien jaar bij de grote uitgevers van Nederland. In 2001 ben ik voor mezelf begonnen, als zelfstandig webmarketeer en freelance auteur. Op internet zijn zoekmachines mijn grote passie. Zo voer ik voor grote en kleine klanten Google AdWords-campagnes. Begin 2005 heb ik Feeder, de Nederlandse RSS zoekmachine, gelanceerd.

Categorie
Tags

10 Reacties

    nikao

    vergeet niet te experimenteren met je advertentietekst (meerdere advertenties naast elkaar?) naast je biedprijs. Een hogere CTR bied je de mogelijkheid om een lagere CPC te hebben…..


    9 maart 2006 om 10:14
    Feeder

    Een prima aanvulling Christian. Advertentietekst speelt, zeker voor het verkijgen van die goeie klikhistorie, een belangrijke rol in dit verhaal


    9 maart 2006 om 10:16
    Ruben’s usability

    Hmmm, als je een klas AdWords geeft is dit toch wel het bare minimum dat je ze vertelt lijkt me. Biedingen bekijk je per dag en pas je ook per dag aan (naar beneden), zolang je dagbudget maar op gaat.

    Ik zie nog niet de grote aha erlebnis conclusie uit bovenstaande bullets eigenlijk. Wie stelt er nu niet vanaf dag 1 zijn cpc’s bij naar beneden? Dieven van hun eigen portemonnee wel. Verder is het verschillend bieden per keyword (en natuurlijk op het content netwerk of evt. per site) van groot belang, maar dit ging om een campagne met 1 keyword? (ook heel raar, misschien was de cpc op andere woorden nog wel lager).

    cpc gaat vanzelf omlaag

    Overigens hoef je niet je max cpc aan te passen om een lagere cpc te betalen, Google doet dit vanzelf. Het helpt natuurlijk wel, en als je de tijd hebt moet je het altijd doen (en die tijd moet je maken want die verdien je vanzelf weer terug). Wanneer twee bieders eenzelfde max cpc hebben, betaalt degene met de hoogste ctr altijd minder, dat verschil kan makkelijk 30% zijn, zelfs als beide advertenties in de top 5 staan.

    geen campagne zonder conversiemeting

    Tot slot: ik ben van mening dat geen enkele campagne zonder conversiemeting gedaan kan worden. Zelfs als het doel “branding” is, moet je op zijn minst de contacttijd en/ of het aantal pageviews meten. Ik vind daarom bovenstaand voorbeeld niet goed, straks denken adwords beginners nog dat het normaal is te zeggen “Wat ze daar doen vind ik nog niet relevant”. Als dat niet relevant is kun je namelijk net zo goed geen website hebben.

    zet taal op “alle talen”

    Een tipje voor beginners dat ik altijd erg leuk vind is het veranderen van de taal in “all languages”, dat scheelt veel volume. Niet alle Nederlandse gebruikers krijgen namelijk door Google als taal “nederlands” mee. Je moet hiermee wel oppassen, want het content netwerk kun je dan beter uitzetten.


    9 maart 2006 om 14:06
    Feeder

    Ruben, dank voor je uitgebreide reactie. Hoewel ik me in de lijn van je betoog kan vinden ben ik het met twee punten echt niet eens.

    1) De CPC gaat vanzelf naar beneden

    Eens, maar nooit verder dan de bieder onder je, en dat is nu juist mijn hele punt. Vaak zie je dat twee bieders vechten om nr. 1 en daarmee de posities 1 en 2 duur maken. In verhouding betaal je dan vanaf positie 3 veel minder terwijl de min in aantal kliks zachter achteruit holt.

    2) Nooit conversie meten is niet goed

    Waarom zou je AdWords niet puur en alleen inzetten voor branding? Maar om je tegemoet te komen: iedereen die doorklikt ziet at least het Feeder-logo. En dat is voor mij (nu) genoeg.


    9 maart 2006 om 14:29
    Wouter

    Mijn dagbudget gaat nooit op voor mijn traffic campagne? Kan ik beter mijn dagbudget verlagen? Of maakt dat niet uit?

    (is een flink budget)


    9 maart 2006 om 17:05
    Feeder

    @Wouter

    Dat is obv deze informatie niet 1-2-3 te zeggen. Je kunt in elk de volgende dingen eens proberen:

    -Meer trefwoorden kopen

    -Meer advertenties per trefwoord maken

    -Betere advertentieteksten schrijven*

    -Afhankelijk van je positie je max CPC verhogen

    *trefwoord ook in de ad-tekst, liefst op eerste en tweede regel vooraan.

    Je dagbudget verlagen heeft weinig effect denk ik. Stuur anders even een mailtje naar info@feeder. nl, dan kan ik je misschien verder helpen.


    9 maart 2006 om 18:01
    nikao

    @wouter

    Je moet je doelen helder hebben en die in het oog houden.

    Imho kan je doel niet zijn; dit budget moet ik per dag opmaken.

    Je zult een aantal clicks/bezoekers/verkopen willen genereren. Haal je dit met de huidige instellingen? Prima… Haal je dit niet? dan kan je aan dingen gaan denken en werken om je budget wel op te maken.


    10 maart 2006 om 05:48
    Hanneke van Stokkom

    @ Karel,

    Je stelt dat je CPC nooit lager kan gaan als dat van de bieder onder je. Dat is echter niet waar. De hoogte van je positie bij Google wordt nog altijd bepaald door een combinatie tussen je CPC en je CTR, waardoor het wel degelijk voor kan komen dat je met een lager bod, hoger komt te staan als degene die een hogere bieding heeft uitgebracht. Dit puur om het feit dat je CTR beter is.

    Houd ook in de gaten dat als je dagbudget totaal opgemaakt wordt, je blijkbaar nog kliks mist, omdat je met een beperkt dagbudget in feite ook een beperkt aantal vertoningen koopt.


    10 maart 2006 om 09:12
    Feeder

    @ Hanneke

    De spijker op zijn kop, dit is me namelijk recent gebeurd met Feeder. 🙂 Ik zakte, nadat ik mijn cpc verlaagd had, eerst wat naar onder. Maar door een betere ctr kwam ik uiteindelijk weer op dezelfde positie terug (gemiddeld). Bedankt voor je goede aanvulling.


    10 maart 2006 om 13:01
    Ruben’s usability

    Karel, wat je zegt is gelukkig dus inderdaad niet waar (weet niet of dat nu duidelijk is uit Hanneke’s reactie). Zelfs als je je bieding niet verlaagd, kan hij uitkomen onder de ads onder je, en dat gaat vaak vrij hard als je ads niet zo sterk zijn als die van de rest 🙂

    Ter illustratie, ik heb meegemaakt dat een andere visible URL tot een 35% lagere cpc leidde, terwijl de max cpc 20% hoger stond ingesteld.

    En inderdaad, branding is een prima doel. Maar als jij bezoekers koopt die binnen 2 seconden van je website verdwijnen, wil je die dan nog wel kopen? Lijkt me niet verstandig, dus ik zou wel wat conversie gaan proberen te meten 🙂


    13 maart 2006 om 11:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!