Meerderheid internetters onverschillig over gesponsorde banners en links zoekmachines

27 maart 2003, 08:35

70% van alle internetgebruikers heeft er geen bezwaar tegen als een zoekopdracht in een zoekmachine, naast de reguliere resultaten, ook gesponsorde banners en links oplevert.

44% voegt daar wel aan toe dat er w?l een duidelijk onderscheid moet zijn tussen gesponsorde onderdelen en de reguliere zoekresultaten. Een kwart van de internetters (26%) vindt gesponsorde banners en links echter heel vervelend.

Een en ander blijkt uit de Nationale Search Engine Monitor, een gezamenlijk onderzoek van Checkit en Internetonderzoekbureau R&M Interactive. Voor dit onderzoek zijn 600 internetgebruikers ondervraagd over hun zoekgedrag.

Vrouwen lijken meer bezwaar te maken tegen gesponsorde banners en links dan mannen. Bovendien blijkt dat onder oudere internetgebruikers de weerstand tegen deze reclamevormen groter is dan onder jongeren. Van alle internetters klikt 16% na het intikken van een zoekopdracht `wel eens? op een dergelijke gesponsorde banner of link. 84% klikt zelden of nooit op een gesponsorde banner of link. Lager opgeleiden klikken vaker op dergelijke banners en links dan hoog opgeleiden. Het is tot slot opvallend dat 17% van alle gebruikers van zoekmachines zegt dergelijke banners en links nog nooit te hebben gezien.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!