Mintgroen en modern hip

19 november 2014, 06:00

‘Opperhippie’ Marte van Liere (modernehippies.nl) en Groene Meisjes Merel Wildschut en Jamie van Zijl (degroenemeisjes.nl) leven het leven waarover ze bloggen. Op hún uitgesproken manier. Eigenzinnig dus en een tikkie ongrijpbaar, zeker voor ‘oude hippies’ of ‘rechtlijnige donkergroenen’. Merel: “Wij zijn mintgroen, die kleur past ons veel beter. Toegankelijk en inspirerend, ook voor mensen die helemaal niet ‘groen’ zijn”.

Vanuit Adfactor belichten we enkele succesverhalen uit ons portfolio in een serie interviews. Dit keer een interview met Marte van Liere van Moderne Hippies en Merel Wildschut en Jamie van Zijl van De Groene Meisjes over hun succesverhaal.

Kringlopen

Amsterdam-Oost is hun woonstek. En er is meer wat Marte, Merel en Jamie bindt. Zo ontmoeten Moderne Hippies en Groene Meisjes elkaar het liefst op een van hun hotspots. Dat is deze keer ‘Hartje Oost’ in de Javastraat: een koffieboetiek die staat voor ‘biologisch, duurzaam, eerlijk, origineel en lokaal’. En vintage natuurlijk, voor het drietal allesbehalve cliché. Zo waren de ‘binnenkijkitems’ op De Groene Meisjes bijvoorbeeld razend populair.

Jamie en Merel reisden stad en land af, om hun lezers mee te laten kijken in vintage ingerichte huizen. En ‘kringlopen’ zat en zit het tweetal in het bloed. Deuren platlopen bij kringloopwinkels in Nederland en België doen ze inmiddels niet meer – te tijdrovend voor wie fulltime blogt naast een fulltime baan – maar voor een bezoek aan een goed evenement zijn ze nog steeds te porren.

Zoals de Moderne Hippies Markt, die Marte door het jaar heen organiseert: “Dat is wat ik het liefste doe, evenementen op poten zetten waar je bijna alles waar we op Moderne Hippies over schrijven, kunt ervaren en kopen en onze mindstyle kunt beleven: fair, vintage, hippie en food. Gek genoeg was het blog er eerder, maar kennen veel bezoekers ons dankzij de evenementen”.

Marte van Liere van Moderne Hippies

Mindstyle

Moderne Hippies is meer magazine dan blog, vindt Marte. Lezers bladeren er dagelijks door de verschillende rubrieken – hotspots, kunst & cultuur, mode, beauty, eten en reizen – gevuld door het schrijverscollectief dat ze om zich heen heeft verzameld: “16 bloggers inmiddels, die zich allemaal met ons verbonden voelen: dat is een voorwaarde. Er heeft zich bijvoorbeeld een jongen bij ons aangesloten die iedere drie maanden ergens anders op de wereld woont en blogt over wat hij tegenkomt. Zijn verhalen passen mooi in de magazine-opzet en bij onze mindstyle”.

“Die probeer ik zelf zo persoonlijk mogelijk te houden, bijvoorbeeld door te bloggen over mijn ervaringen met de vegan challenge, een maand lang veganistisch eten, of met mijn droomverhalen. Toch zie ik een groot verschil met De Groene Meisjes. Merel en Jamie zijn met hun dagelijkse verhalen over hún leven stukken persoonlijker dan ik. Moderne Hippies heeft veel meer gezichten.”

Marte van Liere van Moderne Hippies

Foodblog?

Merel en Jamie zijn De Groene Meisjes. En omgekeerd. Groen – zo schrijven ze zelf – op een luchtige manier. Merel: “We eten veganistisch en zoveel mogelijk biologisch. Het liefst kopen we onze kleding tweedehands en richten we ons huis in met spullen uit de kringloop. We schrijven over óns leven, ónze duurzame, mintgroene lifestyle. Dat doen we nu drie jaar elke dag, naast ons werk.”

Jamie: “We aten allebei vegetarisch en besloten om vegan te gaan. Op zoek naar Nederlandse blogs over dat onderwerp kwamen we eigenlijk alleen maar saaie, stoffige verhalen tegen. In Amerika vonden we wél de goede voorbeelden: hip, over vegan en de hele duurzame lifestyle eromheen. Met De Groene Meisjes zijn we op zo’n manier gaan vertellen over onze overgang naar onze vegan lifestyle. Om wie maar wil hierover op een frisse manier te informeren.”

Merel: “We zijn een foodblog en tegelijk ook weer niet. Het gaat inmiddels over veel meer dan alleen maar eten. Als je uit principe vegan eet, stuit je op andere dingen in je leven die vragen oproepen. Hoe het milieu eraan toe is of waar je kleding vandaan komt. Dus op een gegeven moment gooi je je hele lifestyle om en ga je daar over schrijven. Om je lezers te inspireren”. Jamie: “Onze verslaving aan kringloopwinkels bijvoorbeeld. Die zijn we gaan delen met onze volgers”.

Merel Wildschut en Jamie van Zijl van Groene Meisjes – Foto is gemaakt door Danique van Kesteren

Niet echt?

Marte: “Een duurzame lifestyle is een belangrijk onderdeel van mijn leven, maar is niet mijn héle leven. Toch wordt dat van je verwacht. Dus als je in een blog daar op een of andere manier ‘afstand’ van neemt, roept dat reacties op. ‘Zie je wel, toch geen echte hippie!'”.

Merel: “Mensen schrikken soms als je iets plaatst dat niet in het groene plaatje past. Dat merk je onmiddellijk aan de commentaren bij het blog. Een principiële lifestyle schept verwachtingen. Maar ik ben meer dan het Groene Meisje Merel. Ik ben ook ‘juf Merel’, voor mijn leerlingen. En ‘gewoon Merel’ die graag naar een feest gaat en daar ook wel eens een wodkaatje drinkt. Wij hebben bovenal veel plezier bij de keuzes die we maken. Vandaar dat mintgroene!”.

Marte: “Onze doelgroep – vrouwen tussen de 25 en 35 – snapt dat. Aan lezers met een traditioneler beeld bij hippie of groen heb je soms wat uit te leggen. Datzelfde geldt voor bezoekers aan onze markt: ‘Hé, wij zijn moderne hippies. Met onze eigenwijze kijk op een duurzame samenleving. En die ziet er in 2014 heel anders uit dan in de jaren 60′”.

Merel Wildschut en Jamie van Zijl van Groene Meisjes – Foto is gemaakt door Danique van Kesteren

Adverteren?

Bij die eigenwijze, eigentijdse kijk op duurzaam past ook het contract dat beide blogs sinds dit voorjaar met AdFactor hebben. Dat was even wennen, aan twee kanten. En ook voor sommige volgers. De combinatie commercie en duurzaam is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Jamie: “We zijn er heel bewust en heel open ingestapt. En we maken er ook geen geheim van dat advertenties het voor ons mogelijk maken te doen wat we willen doen. We zijn min of meer de eerste ‘groene bloggers’ die deze stap maken. Het is echt pionieren, voor ons en voor AdFactor”.

Merel: “Waarbij we wel alert moeten blijven. Advertenties voor yoghurt of kaas passen niet bij onze vegan lifestyle. Maar die voor windenergie natuurlijk wel. Veel van de advertenties die er bijvoorbeeld in Happinez staan, kunnen ook bij ons. In de bladen vindt iedereen dat normaal, dus waarom dan niet op onze blogs?”.

Marte: “Het is een beetje balanceren en zoeken met elkaar. Bij advertorials nog meer dan bij display-advertenties. In een verhaal over een product, klinkt je eigen stem door en die moet wel oprecht blijven”. Merel: “Dat gaat goed komen. Daar hebben wij alle vertrouwen in”.

Phileas Fox
directeur bij Adfactor

Directeur van Adfactor, een bureau gespecialiseerd in contentmarketing en native advertising.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!