NBC snapt niets van YouTube en virale marketing

NBC snapt niets van YouTube en virale marketing
, ING Groep
@evr

Eind vorig jaar wordt op YouTube een videofragment van een rap geplaatst afkomstig uit Saturday Night Live. Het fragment genaamd Lazy Sunday wordt bijzonder populair en haalt meer dan 5 miljoen kijkers. De groeiende populariteit zorgde voor minstens 30 parodie-video’s van wannabe rappers.

NBC kijkt toe en reageert.

Ze eist dat YouTube het videomateriaal niet langer aanbied. NBC wil namelijk de controle houden over dit materiaal. “Now, instead of searching the web for “borrowed” NBC highlights, you can go to the source! We’ve taken your viral favorites and gathered them into one convenient location. Watch. React. Tell a friend.”, zo valt te lezen op de NBC-site waar fragmenten te bekijken zijn.

YouTube en andere vergelijkbare aanbieders zijn ongekend populair, maar worden gedwongen het videomateriaal te verwijderen. Maar liefst 5 miljoen kijkers keken naar de 3 minuten durende clip, maar NBC denkt het dus zelf beter te kunnen en wil volledig in controle blijven. Verbazingwekkend dat ze niet blij zijn met een viraal effect onder 5 miljoen kijkers, in een tijd dat deze kijker kan kiezen uit honderden tv-zenders.

Zo’n viraal effect kan NBC zelf nimmer via haar eigen site bereiken, als je het mij vraagt. Zeker nu niet. Want wat is het gevolg van dit alles? Een nieuwe clip op YouTube, een open brief, negatieve berichten in nette bewoording en in minder nette bewoording.

Bron: Church of the Customer Blog


Delen



Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • If you can't beat them, join them, lijkt NBC inmiddels te denken.

    Men heeft een partnership met YouTube aangegaan. Shows als Saturday Night Live en The Tonight Show with Jay Leno zullen via een apart NBC channel worden gepromoot op YouTube.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.