Nederlandse fanpagina’s voornamelijk op werkdagen actief

19 december 2012, 10:59

Het aantal posts in het weekeinde ligt zo’n 60% lager dan op weekdagen

Uit het najaarsonderzoek door Yes2web onder de 2.000 grootste Facebook-fanpagina’s van Nederland blijkt dat deze fanpagina’s met name doordeweeks actief zijn. Het aantal berichten van maandag t/m vrijdag is nagenoeg constant, zaterdag en zondag laten een significante daling zien. Met de wetenschap dat van alle weekdagen de meeste reacties op zondag geplaatst worden, laten Nederlandse bedrijven hier een kans liggen door op deze dag het minst actief te zijn.

Gemiddeld aantal posts per dag

Berichten verdubbeld in Nederland

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat het aantal door de bedrijfspagina’s geplaatste berichten is verdubbeld in de afgelopen 12 maanden. Steeds meer bedrijven realiseren zich dat het zaak is de fans betrokken te houden, o.a. door met regelmaat berichten te plaatsen. Het is echter ook belangrijk ervoor te zorgen dat de berichten voldoende relevant zijn om de doelgroep te blijven prikkelen.

Gemiddeld aantal reacties per post

Aantal fans bijna verdubbeld, betrokkenheid blijft achter

Hoewel het gemiddelde aantal fans per pagina blijft stijgen (met gemiddeld 6.113 fans in januari tot 10.679 in november 2012), blijft de betrokkenheid van de fans achter (de mate waarin zij reageren op berichten). De verklaring hiervoor kan ten dele gezocht worden in het verbeterde EdgeRank-algoritme dat in februari werd geïntroduceerd en de verdere aanpassingen die vanaf eind augustus geleidelijk zijn ingevoerd door Facebook.

In veel Facebook-strategieën ligt de nadruk nog steeds het vergaren van fans, terwijl dit steeds minder bijdraagt aan het daadwerkelijke bereik van een fanpagina; dit wordt in toenemende mate bepaald door betrokkenheid van deze fans. Om die reden loont het om te kijken hoe betrokkenheid (Engagement) vergroot kan worden. Alleen zo kan de volledige potentie van Facebook als marketingplatform worden benut.

Grootste gedeelte reacties bestaat uit likes

Het grootste gedeelte van de betrokkenheid wordt uitgedrukt in likes als reactie op een bericht. Deze reactievorm vertegenwoordigt ongeveer 80% van de reacties op berichten van pagina’s (in januari 2012 was dit 70%). Een relatief klein deel van de reacties bestaat uit geschreven reacties (11%) en het gedeelde berichten (9%). Omdat een reactie op een bericht veel meer exposure krijgt in het nieuwsoverzicht binnen Facebook, is het advies meer waarde te hechten aan reacties en dit ook aan te moedigen door adequaat te reageren op de reacties, indien nodig.

Tragere respons

Of het door de groei aan berichten van fans komt of drukte bij de webcare afdeling is niet bekend, wel valt op dat bedrijven het afgelopen jaar minder snel zijn gaan reageren op de vragen van fans. De responstijd liep op van iets meer dan een half uur tot boven de 2 uur in oktober. We zijn benieuwd of dit ook terug te zien is in het jaarlijkse kwalitatieve fanpagina-onderzoek van TNS Nipo wat begin 2013 weer zal plaatsvinden.

Interesse in meer informatie? Je kunt het volledige rapport als pdf downloaden van de website van Yes2web.

Jop Bröcker
Managing Partner bij Burst

Jop is tijdens zijn studie Technische Bestuurskunde aan de TU Delft gestart met internetbureau Burst (destijds Yes2web). Na zijn studie is dit bedrijf uitgegroeid tot een gerenomeerd full service webbureau met vestigingen in Rotterdam en Amsterdam. De ontwikkelingen op Facebook en het online behalen van resultaat zijn de kennisgebieden waar zijn interesse het meest naar uit gaat.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Ramon

    Verhelderend artikel! Daarnaast is het als fanpage het slimst om ’s ochtends vroeg of laat in de middag een bericht te posten als ik me hier niet in vergis?


    19 december 2012 om 13:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!