Netto online reclamebestedingen laten groei zien van 49,2%

18 november 2005, 10:10

IAB Nederland heeft met haar 18 grootste internet exploitanten en Nielsen Media Research de netto online media bestedingen over het derde kwartaal van 2005 in kaart gebracht. De netto bestedingen uit online display advertenties over dit derde kwartaal kwamen uit op 21,9 miljoen euro. Dit is een stijging van 49,2% ten opzichte van het derde kwartaal in 2004.

Deze omzet is afkomstig van duizenden Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines. De 18 exploitanten en advertentienetwerken die deelnamen aan deze registratie waren: MSN, Adlink, IP, Netdirect, Adformatie, Funda, Webads, Wanadoo, Veronica, Lycos, ilse media, IDG Nederland, Wegener multimedia, TAPPS, WebRegio, Testnet, Zylom en TradeDoubler.

IAB Nederland directeur Igor Beuker geeft aan: “In het derde kwartaal van 2004 bedroegen de netto bestedingen uit online display advertising nog ? 14,7 miljoen. Het derde kwartaal van 2005 laat met ? 7,2 miljoen meer, een stijging zien van 49,2%. De verwachting dat 2005 een mooi jaar zou worden komt dus uit.”

Over het jaar 2005 licht Igor Beuker toe: “met het vierde en beste kwartaal nog op komst, verwacht ik dat de netto online bestedingen uit display advertenties in 2005 zullen uitkomen op circa ? 100 miljoen. Ook de kans dat de netto search engine bestedingen van ? 34 miljoen in 2004 doorgroeien naar ruim ? 60 miljoen in 2005 is re?el. IAB Nederland verwacht dat de totale online bestedingen in 2005 zullen uitkomen op minimaal ? 160 miljoen. En met de nieuwe basisverzekering op komst, zou het mij niet verbazen als dit bedrag straks nog circa 10% hoger blijkt uit te vallen. In ieder geval zal 2005 in de boeken belanden als een jaar met een uitstekende oogst.”

Branches die voorop liepen qua online media bestedingen over het derde kwartaal van 2005 waren Media met 24,5%, Telecom/ICT met 20,7%, Financi?le Dienstverlening met 13,7%, Retail met 7,7% en Horeca-Tourisme-Recreatie met 7,5%.

De online advertentiebestedingen naar soort zagen er over dit kwartaal als volgt uit: 46% kwam tot stand door banners & skyscrapers. Contentintegratie stijgt opvallend naar 39%. Pop-ups, interstititals en full screen ads daalde naar 6%. E-mail stijgt naar 5%.

Bron: IAB

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!