Nieuw! Beheers het socialmediaspel voor jouw organisatie met de Social Media Management Game

23 oktober 2013, 13:59

Een management game om social media bij te laten dragen aan organisatiedoelstellingen

Michel Penterman is trainer en docent op het gebied van social media en trainde in de afgelopen jaren veel organisaties over de toepassing ervan. Als ervaringsdeskundige heeft hij het initiatief genomen om een game te ontwikkelen ten behoeve van de implementatie van social media, de Social Media Management Game. Het is de eerste management game in Nederland op dit gebied.

Michel Penterman, waar moeten we je van kennen?

Ik ben trainer en docent op het gebied van social media en trainde in de afgelopen jaren (zelfstandig en o.a. bij Lectric) bedrijven en organisaties zoals Renault, ANWB, ABN AMRO, de Politie en verschillende ministeries. Daarnaast ben ik initiatiefnemer van www.intienlessen.nl.

Wat is het idee achter de Social Media Management Game?

De Social Media Management Game (SMMG) is een spel waarbij teams tegen elkaar ‘strijden’ om marktaandeel/marktaandacht. Hierbij is het uitgangspunt dat iedere actie moet bijdragen aan een organisatiedoelstelling. Vervolgens krijgt het team de keuze uit een aantal oplossingen, die een bepaalde investering met zich meebrengen.

Hierdoor maken we inzichtelijk welke resources een organisatie bij de inzet van social media aanspreekt (tijd en/of geld). Het winnende team is het beste in staat om de juiste afwegingen te maken en het grootste marktaandeel te vergaren. Het spel is voor zowel managementteams én uitvoerende werknemers geschikt.

Het mooie is dat we in de game veel praktijksituaties van de klant zelf kunnen behandelen. Toen we de game bij de UvA/HvA speelden, konden we aan de hand van een aantal actuele tweets exact blootleggen waar het bij de implementatie van social media vaak aan ontbreekt: resources en duidelijke procedures. In de context van de game maak je de klant op een speelse manier bewust van dit soort problemen zodat niet iedereen direct in de verdediging schiet, terwijl je het wel heel constructief aan een ontwikkelagenda kunt toevoegen.

Waarom heb je de Social Media Management Game gemaakt?

Tijdens het geven van trainingen heb ik gemerkt hoe moeilijk het voor organisaties is om sociale media te implementeren. Er is veel weerstand en onwil op verschillende niveaus en plekken in een organisatie. Sociale media zijn voor veel mensen (nog steeds) relatief nieuw. Mensen hebben vaak veel vooroordelen t.a.v. social media en om er zinvol gebruik van te maken moeten vaak patronen binnen organisaties doorbroken worden. Tijdens het spelen van de game ontstaat er een dynamiek, waarbij veel informatie overgebracht kan worden over de mogelijkheden van het inzetten van sociale media voor de organisatie. Door het spelen van de game blijft informatie langer hangen bij deelnemers en ervaar ik als ‘Game Master’ ook een andere energie, eentje waarbij culturele barrières geslecht worden en zaken op een opbouwende manier besproken kunnen worden.

Welke 'marketingfacts' kun je ons geven?

“De facts die ik kan geven, bevinden zich aan de zachte kant van het spectrum. Feit is dat Social Media pas echt succesvol kunnen worden ingezet als alle mensen in een organisatie mee gaan werken. Dat ze geen medewerkers meer zijn maar mediawerkers. Social mediawerkers. Om daar te komen, zijn middelen nodig die deze cultuur kunnen bevorderen. De game staat boven aan de keten van die middelen.”

Waar staat de Social Media Management Game over een jaar?

Nederland loopt internationaal voorop in het gebruik van Media en Sociale Media. Voor ons is Nederland een fantastische testmarkt, denk aan partijen als Endemol en Talpa die Nederland ook als testmarkt gebruiken. Is het in Nederland succesvol, dan kan het format de rest van de wereld veroveren.

Over een jaar hebben wij in Nederland de vooraanstaande partijen de game laten spelen en gaan we fase 2 in: het spel internationaal uitrollen.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie
Tags

2 Reacties

    ErdincSacan

    Michel Penterman leuk! Kan ik je mailen? mijn mailadres is: e.sacan @ fontys.nl – misschien leuk voor mijn vak “Marketing & Social Media”


    24 oktober 2013 om 11:32
    Irena Marmelstein

    Leuk initiatief! Hoe kan ik hem bestellen?


    3 november 2013 om 09:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!