LinkedIn Events, hoe werkt het?

18 oktober 2019, 13:10

Zakelijk netwerk komt eindelijk met optie om evenementen aan te maken

​LinkedIn blijft zijn platform innoveren, ondanks dat de functies die worden geïntroduceerd bij het platform nooit uniek zijn. Deze week heeft LinkedIn het mogelijk gemaakt om events te publiceren op je profiel. Voor zo’n event kun je jouw netwerk uitnodigen en deelnemers op de hoogte houden van alle info rondom het evenement. Hoe werkt het precies?

Event aanmaken op LinkedIn

De functie Events, eerder deze week gelanceerd, is nog niet voor iedereen beschikbaar, aangezien het op dit moment nog wordt uitgerold. Wel gaf LinkedIn aan dat het eerst de Engelstalige profielen gaat verrijken met de feature. Mocht je de optie dus nog niet hebben: nog een moment geduld, alstublieft!

Alvast een opmerking: je kunt op dit moment alleen Events aanmaken vanuit je eigen profiel. Het is niet mogelijk vanuit een bedrijfspagina een event aan te maken. Een natuurlijk persoon is dus altijd de organisator van het event.

Events zijn te vinden in de linkerkolom op de homepage van LinkedIn.

Het is even zoeken, maar de feature Events is te vinden in de linkerkolom op de homepage van LinkedIn. Het woordje ‘Events’ is snel over het hoofd te zien wanneer je lid bent van diverse groepen en een aantal hashtags volgt, aangezien het er precies tussenin staat. De Events die je aanmaakt op LinkedIn en waar jij dus de organisator van bent, zullen ook op deze plek te vinden zijn.

Zodra je op het plusje klikt naast ‘Events’, opent het volgende scherm:

Nieuw event aanmaken in LinkedIn.

De informatie in de benodigde velden spreekt voor zich. Eén opvallend dingetje helemaal onderaan: je hebt de mogelijkheid een Public of een Private Event aan te maken.

  • Public Event: Wanneer je kiest om een Public Event aan te maken, is dit evenement vindbaar voor elke LinkedIn-gebruiker. Iedereen kan zich dan ook aanmelden. Je hebt als organisator wel de mogelijkheid de personen te managen die zich hebben aangemeld.
  • Private Event: Een Private Event is niet voor iedereen vindbaar. Als organisator ben jij degene die specifieke personen uitnodigt voor het event door middel van een event-link. Wanneer iemand die niet is uitgenodigd op de link klikt, kan diegene wel verzoeken om deel te mogen nemen. Jij als organisator kan dit goedkeuren of afwijzen.

Zo ziet een LinkedIn-event eruit.

Zodra je alle benodigde informatie hebt ingevuld, land je op de eventpagina. Ik heb gekozen om een Public Event aan te maken, dus de URL voor mijn event is geworden: Linkedin.com/events/lerenenwerkenmarkt. Het is prettig dat een eenvoudige URL wordt aangemaakt voor de events (in tegenstelling tot LinkedIn-profielen als je dat niet specifiek instelt).

LinkedIn-events promoten

Er zijn meerdere mogelijkheden om aandacht te vragen voor je evenement. Je kunt bijvoorbeeld je connecties persoonlijk uitnodigen om deel te nemen, maar je hebt ook de mogelijkheid om je event op je tijdlijn te plaatsen voor meer bereik. Bij een Public Event is dit dan ook altijd aan te raden.

Om nog meer voor een sneeuwbaleffect te zorgen, kunnen deelnemers van het evenement ook hun netwerk uitnodigen. Je kunt dit dan ook aansporen in een post in het event zelf.

De uitnodiging van een event is te vinden bij ‘Uitnodigingen’. Hier krijg je ook netwerkverzoeken binnen.

Zodra de deelnemers binnenstromen, kun je beginnen met posten in je event. Dit is een perfecte mogelijkheid om de deelnemers op de hoogte te houden van recente ontwikkelingen zoals locatie-informatie en de invulling van het programma.

Eerste bevindingen met LinkedIn Events

Dit is een lang gemiste feature door diverse bedrijven, ook door mijzelf. Eindelijk heb je de mogelijkheid om informatie over een eigen event te delen op één centrale plek in LinkedIn. Het enige grote nadeel dat ik ervaar is dat een organisator altijd een natuurlijk persoon moet zijn. Ik zou liever events organiseren vanuit een bedrijf in plaats vanuit bijvoorbeeld een marketingmanager.

Hebben jullie de functie LinkedIn Events al en zou jij er gebruik van maken? Deel jouw ideeën of ervaringen in de comments!

Alice Kaal
Social media specialist bij Social Media Huis

Alice is verslingerd aan Social Media en alles wat ermee te maken heeft. Ze was werkzaam in verschillende branches zoals retail, muziek en transport en past die opgedane kennis toe als Digital Marketeer bij Endoor | ROC van Twente. Daarnaast biedt ze haar social media en content kennis ter beschikking aan met haar eigen bedrijf Social Media Huis.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Maarten

    Fijn dat de LinkedIn Events weer terug zijn. Maar zoals je aangeeft erg jammer dat deze functie niet voor Pages beschikbaar is.

    Hopelijk komt dat nog!


    20 oktober 2019 om 20:05
    Folkert Van der Molen

    De functie is weer terug van weggeweest maar veel minder functionaliteit helaas. Er is ook (nog) geen mogelijkheid door events te zoeken e.d. Ze komen ook nauwelijks terug in tijdlijnen.


    21 oktober 2019 om 10:00
    Rick van Geel

    Een ontwikkeling waar velen naar uitkeken, maar in de praktijk weinigen wat aan hebben. Met deze insteek heeft LinkedIn de functie voor slechts een specifieke groep gebruikers relevant gemaakt. Ik kan me niet voorstellen dat iemand in loondienst op persoonlijke titel een event aanmaakt voor het bedrijf waar hij/zij werkzaam is. Bottleneck vormt waarschijnlijk het privacy-aspect. Als bedrijf kun je niet eens zien wie jouw pagina volgen. Het actief uitnodigen van jouw volgers – zoals met je persoonlijke profiel blijkbaar wel mogelijk is – ligt dan helemaal gecompliceerd. Wellicht dat er nog een uitgeklede functie voor bedrijfspagina’s komt.


    22 oktober 2019 om 12:10
    Dennis de Waard

    Ik heb onlangs een event aangemaakt en de tijd ingevuld obv UTC +2. Als ik het event aan de voorkant bekijk dan staat ie een uur later. Iemand enig idee?


    21 september 2020 om 16:13
    Linda Koster

    Ik heb een evenement aangemaakt. Erg leuke optie!

    Wat ik wel jammer vind is dat als ik mensen uitnodig en zij de uitnodiging hebben geaccepteerd, zij toch nog een keer zelf moeten klikken op de inschrijflink. Het zou handiger zijn als ik de deelnemersgegevens kon exporteren zodat ik hen daarna zelf op een mailinglist kan zetten.

    Dat lijkt helaas niet te kunnen.


    3 juli 2021 om 07:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!