Ondanks internet hebben reisbureaus nog toekomst

5 februari 2005, 10:20

Hoewel steeds meer mensen hun vakantie via internet boeken, zal het traditionele reisbureau niet verdwijnen. Bij de fysieke reisbureaus wordt geadviseerd en ook geboekt. Voor echt deskundige informatie wordt nog steeds het reisbureau opgezocht, zo blijkt uit onderzoek van Millward Brown/Centrum onder 400 consumenten. Veel onder-vraagden vinden het internet prima geschikt om een reis mee te zoeken en te boeken, wel word je bij de reisbureaus goed en persoonlijk geadviseerd.

Bijna eenderde van de ondervraagden ziet de reisbureaus vooral als ophaaladres voor brochures. Bijna de helft zoekt op het net naar een geschikte bestemming of accommodatie. Tweederde vindt het internet goed geschikt voor het boeken, slechts 14% vindt dat je na goed en persoonlijk advies ook maar bij het reisbureau moet boeken. Inmiddels gaat meer dan de helft van het volume van de commodityachtige producten (vliegtickets, stedentrips) via internet. Als er specialistische kennis vereist is, weet men het reisbureau wel weer te vinden. Het gros van de ondervraagden heeft weinig moeite met het zoeken en boeken van een reis op internet. Slechts 10% vindt dit tamelijk tot heel moeilijk.

De toekomst van de reisbranche zal net als bij vele andere branches liggen in hybride vormen waarbij internet in de verschillende fase van het aankoopproces een rol zal spelen. De consument zal hierbij (uitgaande van gemak , zekerheid en kosten) zelf kiezen voor het juiste kanaal op het juiste moment.

Bron: Adformatie nr.4

Alex Stil
CEO bij Reddion

Categorie
Tags

1 Reactie

    alexstil

    Lijkt mij niet echt een optie. Volgens mij gaat dit ook tegen alle europese regels op het gebied van privacy in. Ben benieuwd welke partijen dit zijn die dit doen.


    7 februari 2005 om 13:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!