Ondernemers maken meest gebruik van Facebook en LinkedIn

13 juni 2012, 07:33

Gebruik Facebook 25 procent gestegen, LinkedIn-gebruik 2 keer zo hoog als gemiddelde Nederlander

Het Hyves gebruik van Nederlandse ondernemers is het afgelopen jaar sterk gedaald (-43%). Nu de Nederlander steeds minder actief is op het sociale netwerk van eigen bodem kijken steeds meer ondernemers naar Facebook, LinkedIn en Twitter. Dit is een sterkere daling vergeleken met gemiddeld Nederland, waarbij het gebruik van Hyves met 38 procent is gedaald, aldus onderzoek van Newcom Research naar het social media gebruik van 569 ondernemers.

Facebook versus Hyves

Vergeleken met 2011, is het gebruik van Facebook onder ondernemers relatief gezien met 25 procent gestegen en van Hyves 43 procent gedaald. In 2011 gebruikte 43 procent van de ondernemers Facebook, in 2012 is dit gestegen naar 54 procent. Het gebruik van Hyves lag al lager, in 2011 gebruikte 38 procent van de ondernemers Hyves, in 2012 is dit verder gedaald naar 18 procent.

LinkedIn en Twitter

Vergeleken met gemiddeld Nederland, maken ondernemers veel vaker gebruik van LinkedIn. Van de ondernemers gebruikt 47 procent LinkedIn, dit is bijna 2x zo hoog in vergelijking met gemiddeld Nederland waarbij 26 procent gebruik maakt van LinkedIn. Ook Twitter wordt onder ondernemers meer gebruikt. 31 procent van de ondernemers gebruikt Twitter, 26 procent van de Nederlanders maakt gebruik van Twitter. Vergeleken met vorig jaar zien we een lichte stijging in het gebruik van beide platformen. Het gebruik van Twitter is onder ondernemers 8 procent gestegen, het gebruik van LinkedIn is 6 procent gestegen.

Ondernemers actiever dan gemiddelde Nederlander

Ondernemers plaatsen in vergelijking met de gemiddelde Nederlander veel berichten, foto’s, filmpjes etc. Met name op Twitter is dat verschil groot, waar 39% van de ondernemers zegt zelf veel berichten, foto’s, filmpjes etc. en te plaatsen en actief te reageren (vs. 29% voor de gemiddelde Nederlander).

Ook zeggen ondernemers zich vaker verbonden te voelen met organisaties die op sociale media aanwezig zijn (19%), en waarderen zij het erg als bedrijven via sociale media reageren (58%). Hoewel ondernemers de kracht zien van social media, vindt vier op de tien wel dat het erg veel tijd vergt.

Kennis over gegevensbeheer

Wat wel opvalt uit de resultaten is dat ondernemers, in vergelijking met de gemiddelde Nederlander, niet of nauwelijks meer kennis heeft van wat er met online data gebeurd. Zo zegt driekwart van de ondernemers dat zij het gevoel hun gegevens door de netwerken worden doorverkocht aan adverteerders, tegen over 70% van de Nederlanders. Daarnaast zegt 64% zich zorgen te maken over het beheer van hun gegevens.

De toekomst

De verwachting is, ook onder ondernemers, dat de komende 12 maanden het gebruik van Facebook en Hyves nog verder van elkaar komen te staan. Het gebruik van Twitter, LinkedIn en YouTube zal stabiliseren.

Hoe is gebruik gemeten?

Het onderzoek is uitgevoerd door Newcom Research & Consultancy onder 569 ondernemers. Het doel is de vinger leggen op het gebruik van sociale media in Nederland. Gebruik is wat anders dan ‘profielen’ of ‘aantal website bezoekers’. Door linkbuilding, SEO of ‘toevallig’ bezoek kan het aantal website bezoekers afwijken. Hetzelfde geldt voor het aantal profielen, wat kan verschillen omdat niet-geregistreerden de dienst wel kunnen gebruiken, en andersom geregistreerde gebruikers de dienst niet (meer) gebruiken. In dit onderzoek is gebruikers gevraagd naar hun gebruik, waarbij de respondent zelf aangeeft of hij of zij de dienst gebruikt, en of het ook actief wordt gebruikt (zogeten reported behaviour). N.B. Ook Google+ is meegenomen in het onderzoek, maar is in deze blog buiten beschouwing gelaten. Omdat veel mensen het met de zoekmachine associeerde, was het gebruik buitenproportioneel hoog (met name in de hogere leeftijdsklassen).

Afbeelding: Thomas Berg

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Stefan

    Is er iets meer bekend over de onderzoeksgroep? Die +500 ondernemers is dat een mix van ZZP/MKB? En is er iets bekend over de branches waar in de ondernemers actief zijn?


    14 juni 2012 om 09:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!