Online Tuesday heeft digital marketing op de kaart gezet

6 juni 2020, 07:00

Na ruim tien jaar beleeft Online Tuesday op 9 juni zijn honderdste editie. Een broeinest van kennis over digital marketing, maar ook de plek waar zakenrelaties worden gesmeed. Marketingfacts, dat zelf aan de wieg stond van dit maandelijkse event, analyseert de betekenis ervan voor het marketingvak.

Honderd keer Online Tuesday, dat is een flinke mijlpaal. Zo’n tien edities per jaar, dus bestaat het concept ook alweer een decennium. Ruim tien jaar zelfs, want de allereerste editie vond plaats op 13 oktober 2009 in Felix Meritis, dat lang de thuisbasis zou blijven. Presentator was Marco Derksen, oprichter van Marketingfacts, die twee sprekers inleidde: Marcel Vogels (MeMo2) kwam een presentatie geven over een ‘nieuwe kwaliteitsnormering voor banner-advertising’ waarna Ben van der Burg (toen nog werkzaam voor Webads) een betoog hield over de toekomst van online reclame.

Vogels is opnieuw uitgenodigd voor de honderdste editie, om een update te geven van zijn verhaal van toen. Derksen was ook graag gekomen, maar is die dag aan het werk bij een klant. “Gruwelijk druk, het lijkt wel of heel Nederland weer aan het opstarten is!”

Onschatbare waarde

Marketingfacts stond aan de wieg van Online Tuesday. Sterker nog: oprichter Derksen was ook betrokken bij voorganger 212 Amsterdam, dat al in 2005 werd opgestart. Na vier jaar dus van naam gewisseld, maar het uitgangspunt bleef hetzelfde: ontmoetingsplaats voor iedereen die werkzaam is in digital marketing.

Marco Derksen kan zich de positieve vibe waarmee het direct begon nog goed herinneren: “Online Tuesday, in 2005 gestart als 212 Amsterdam, is vanaf de lancering de plek geweest waar digitaal Nederland elkaar ontmoette, kennis met elkaar uitwisselde en samen nieuwe plannen maakte. Inmiddels is er een hele generatie digitale marketeers opgegroeid met het platform en is de bijdrage aan de ontwikkeling van duizenden markteers van onschatbare waarde geweest.”

“Hele generatie digitale marketeers is opgegroeid met Online Tuesday”

Om echt uit te groeien tot een ontmoetingsplaats was een goede database van vakgenoten natuurlijk onontbeerlijk. Dat was in een vloek en een zucht geregeld, weet Derksen nog. “Misschien wel dé reden waarom we vanaf het begin een enorme mailinglist hadden was de komst van Seth Godin naar 212 Amsterdam. Toegang was ook toen al gratis, maar geïnteresseerden moesten zich wel aanmelden. We hadden slechts vierhonderd plekken en ik geloof wel tweeduizend aanmeldingen!”

Digitaal ecosysteem

Marcel Vogels (MeMo2) heeft de eer om op 9 juni de brug te slaan tussen de eerst en de honderdste editie van Online Tuesday. Hij heeft het marketinglandschap in die tien jaar flink zien veranderen. “We kunnen het ons bijna niet meer voorstellen, maar ‘online’ media en marketing is eigenlijk pas sinds een aantal jaar een vast gegeven onder adverteerders. Niet alleen in de toepassing en het gebruik ervan, maar ook in het kunnen vinden van voldoende jonge professionals die ons vakgebied geweldig vinden. Dit laatste is cruciaal bij het bouwen van een ecosysteem.”

Online Tuesday (“niet alleen de periodieke sessies, maar zeker ook de jaarlijkse nieuwjaarsborrel met IAB”) speelde volgens Vogels een belangrijke rol om het vakgebied te ontwikkelen. “Het is een belangrijk loket geweest waarin adverteerders kennis en inspiratie konden vergaren en waarbij jonge professionals hun ambitie konden vinden. Mede door die wisselwerking heeft het Nederlandse digitale ecosysteem zich kunnen ontwikkelen tot een van de meest geavanceerde ter wereld. Daar mogen Nederland en Online Tuesday trots op zijn.”

Jaloezie en jobhoppers

Wie lang de kar heeft getrokken is Bram Koster, de vorige hoofdredacteur van Marketingfacts. Ook hij blikt enthousiast terug. “Toen ik in 2012 bij Marketingfacts begon, mocht ik gelijk aanschuiven in het bestuur van Online Tuesday. En vrij snel erna werd ik voorzitter omdat ik de langstzittende was – er werd toen kennelijk flink gejobhopt. Daardoor heb ik uiteindelijk direct meegewerkt aan 53 edities van Online Tuesday, zoals ik even heb nagekeken. Daar ben ik best trots op, want veel organisatoren van events en meetups keken en kijken met jaloezie naar de omvang en levendigheid van de OT-community.”

“Sprekers gefileerd door kritisch publiek”

Wat is de geheime succesformule van Online Tuesday? “Het zoeken en vinden van mensen uit de praktijk die hun verhaal durven delen voor een kritisch publiek, daarover in gesprek gaan en de aanwezigen daarmee de kans geven zelf hun kennis aan te scherpen”, aldus Koster. “Dat zorgt ervoor dat er elke maand weer mensen enthousiast op het event af komen.”

Dat kritische publiek was typerend voor Online Tuesday. Koster: “Er was zelfs een periode dat er een harde kern was die het een sport maakte om op Twitter zure reacties te posten over elke spreker en elkaar daarin te overtreffen. Ze hadden zelfs een geuzennaam voor zichzelf bedacht: de Augurken. Daardoor dachten mensen die het event alleen via Twitter volgden dat er elke keer halve rellen uitbraken, maar in de praktijk viel dat gelukkig mee.”

Legendarische borrels

Ook de legendarische borrels na afloop, en al helemaal de jaarlijkse nieuwjaarsborrel in samenwerking met IAB Nederland, speelden een belangrijke rol voor het ‘digitale ecosysteem’. Koster sluit zich daarin aan bij Vogels: “De grootste bijdrage is gelegen in het bijeenbrengen van al die mensen. Het heeft veel bezoekers de mogelijkheid gegeven een netwerk op te bouwen in de online marketing, zowel professioneel als persoonlijk. Om banden aan te halen met oude bekenden en nieuwe relaties op te doen. Nieuwe banen te vinden of nieuwe opdrachten te scoren. Die mix van inhoud en netwerken, en de informele sfeer waarin alles zich afspeelt, maakt Online Tuesday uniek en zorgt ervoor dat we nu aan de honderd edities zitten. Een toast waard: dat er nog vele mogen volgen!”

De afgelopen jaren veranderde de locatie van het evenement. Na vele jaren werd Felix Meritis ingeruild voor De Nieuwe Liefde, allebei lekker centraal in Amsterdam. Uit kostenoogpunt werd een paar jaar geleden uitgeweken naar het IBM-gebouw aan de westrand van de hoofdstad. Goed bereikbaar per auto, maar de OV-reizigers waren minder te spreken over de bereikbaarheid.

“Mix van inhoud en netwerken: relaties bouwen, banen vinden, opdrachten scoren”

Eind vorig jaar keerde Online Tuesday terug in De Nieuwe Liefde – totdat de coronacrisis roet in het eten gooide en het evenement sinds enkele maanden een webinar is. Ook de jubileum-editie moet vanachter een beeldscherm worden bekeken. Dat gaat dus ten koste van de netwerkborrel.

In het najaar hoopt Stichting Online Tuesday weer fysieke events te kunnen organiseren. Zeker gezien de eigen rol als ontmoetingsplek is dat eigenlijk onmisbaar. De kennisoverdracht gaat onverminderd door. Dat moet ook wel, want online marketing staat nooit stil. En Online Tuesday heeft altijd meebewogen met de markt. Zo zal dat ook in de komende tien jaar gaan.

Online Tuesday #100 vindt plaats als gratis webinar op 9 juni 2020. Het is een lunchsessie die duurt van 12:00 uur tot pakweg 13:45 uur. Inloggen kan via de website OnlineTuesday.nl. Sprekers zijn Heleen Dura-van Oord (DQ&A), Klaas Weima (Energize) en Marcel Vogels (MeMo2). In een inleiding praten de partners van Online Tuesday over het belang van het maandelijkse event. Dit zijn Marketingfacts, DQ&A, Newpeople en Pink Marketing. Hoofdsponsor is Pünktlich.

Jeroen Mirck
Communicatieadviseur bij Gemeente Beverwijk

Jeroen Mirck (1971) was hoofdredacteur van Marketingfacts van januari 2018 tot augustus 2020. Momenteel is hij communicatieadviseur bij Gemeente Beverwijk. Eerder was hij journalist voor media als Adformatie, MarketingTribune, Emerce en De Ondernemer.

Categorie
Tags

1 Reactie

    postma

    Ben vast niet de enige die kan terugkijken op kennis, inspiratie, (inderdaad legendarische) borrels en veel goede contacten die zijn ontstaan tijdens/dankzij 212 en Online Tuesday.

    Openlijk veren uitdelen is geen specialiteit van me, maar het is hier zeker op z’n plaats. Het aanbod van online- en marketing-gerelateerde events was de afgelopen 10-15 jaar enorm, zowel in aantallen als in diversiteit. Veel terugkerende events zijn ingehaald door de tijd of om andere redenen weer verdwenen. De manier waarop Online Tuesday consistent (en) relevant is gebleven, is bijzonder en een groot compliment voor de organisatoren.

    Dank, op naar de 200!


    8 juni 2020 om 12:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!