Online veilinghuis eBay boekt succes met lokale reclamecampagnes

6 maart 2004, 05:53

Gezien de 95 miljoen klanten die veilinghuis eBay over de hele wereld heeft, ligt het voor de hand dat de onderneming internationale reclamecampagnes voert. De doelgroep die eBay aan wil spreken verschilt echter per land. Op grond hiervan bepaalt eBay per land wat de beste marketingstrategie is.

Momenteel start eBay nieuwe campagnes in Duitsland en Taiwan.

In Duitsland wil eBay vooral de 16 miljoen bestaande klanten aanspreken en overhalen tot intensiever gebruik van de veilingsite. eBay hoeft zijn Duitse klanten dus niet uit te leggen wat de bedoeling is van de online veiling. De strategie richt zich op het emotionele moment waarop de klant ziet of hij wel of niet het winnende bod heeft uitgebracht. Klanten in de reclamespotjes vergeten wat zij aan het doen waren als dit dramatische moment naderbij komt.

In Taiwan gaat het erom de vraag naar online veilingen te vergroten. eBay gaat ervan uit dat ook het aantal aanbieders dan toe zal nemen. In tv-commercials laat het bedrijf zien hoe eBay het leven van consumenten kan veranderen. Mensen die overgehaald kunnen worden eBay te proberen, blijven veelal klant.

Bron:

Campaign p. 16, 1/2 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!