PageRank is dood, lang leve TrustRank

28 april 2005, 04:43

Google’s PageRank – een beoordelingssysteem op basis van inkomende links – wordt binnenkort waarschijnlijk aangevuld met, of omgeruild voor, TrustRank; een beoordelingssysteem op basis van betrouwbaarheid.

SearchEngineWatch’s Gary Price ontdekte Google’s registratie van ‘TrustRank’ in de US Patent and Trademark Office database.

“‘TrustRank’ was filed with the USPTO about a month ago. Interestingly, members of the Stanford Database Group have written a paper about the use of ‘TrustRank’ to combat web spam that we blogged about in early March. Makes you wonder if the implementation of TrustRank will be something coming soon from the GooglePlex. Stay tuned.”

Carl Mangold
Video Advertising & Content Producer bij Carl Mangold

Carl Mangold produceert video advertising en -content voor online marketing, van concept tot en met oplevering. Én realiseert en optimaliseert het bereik ervan, op basis van in overleg gedefinieerde KPI's. “People around the world are now watching 1.000.000.000 hours of Youtube’s incredible content every single day!” (Cristos Goodrow, Youtube) “We move towards a world where video is at the heart of all our services” (Mark Zuckerberg, 27 juli 2016) “Video is where all of media is headed right now. There is no more valuable piece of property or entity then video in the world of media at all.” (Casey Neistat, 6 sept. 2016)

Categorie
Tags

15 Reacties

    Jelmer Voogel

    Ik vraag me af hoe die betrouwbaarheid dan wordt gemeten. Gaat dat op basis van de content of wordt er aan mensen gevraagd hoe goed of slecht de site is.


    28 april 2005 om 05:42
    Roel

    @Jelmer,

    Je kunt er vanuit gaan dat dit geautomatiseerd zal gaan gebeuren. Google heeft niet voor niets zoveel Phd’s in dienst: het gaat om algoritmes voor data-analyse. Anders hadden ze wel meer communicatie-experts aangenomen.


    28 april 2005 om 05:53
    Eric

    PageRank is al tijden niet meer de enige maatstaf voor de ranking. Het is slechts één van de vele dingen waar Google naar kijkt.


    28 april 2005 om 15:58
    George

    Van Traffic-builders.com:

    “Men beschouwd webpagina´s met een hoog aantal uitgaande links, en tegelijkertijd een relatief hoog aantal ingaande links, als zogenaamde seed pages: pagina´s die in staat zijn om TrustRank door te geven aan andere webpagina´s.”

    (beschouwt is met een ’t’)

    @Wolter: je merkt nu al dat TrustRank een belangrijke rol speelt. Zoek maar eens op bijvoorbeeld ‘coldplay’ en je ziet dat pagina’s met voornamelijk links het hoogst eindigen. Op zich geen verkeerd idee, maar het vergroot wel de ‘macht’ van de startpagina’s (startkabel, viastart, eigenstart, etc.)


    7 mei 2005 om 15:02
    trafficb

    “je merkt nu al dat TrustRank een belangrijke rol speelt”.

    Zonder twijfel: al geruime tijd zien we inderdaad dat Startpagina´s e.d. hoog scoren in de zoekmachine. Maar dat geldt opvallend genoeg niet voor alle zoektermen zo lijkt het.

    Heb niet nauwgezet naar het gegeven Colplay voorbeeld gekeken, maar inbound linkpopulariteit en de stanraard PR kan hierbij natuurlijk ook een grote rol spelen.

    Hoe kijkt men op dit forum aan tegen het feit dat het met name de commerciele websites zullen zijn die hiervan “de dupe” worden – als we daarvan mogen spreken – in de context van programma´s als Adwords?


    9 mei 2005 om 04:18
    Gerben

    Zoals ik het lees op sewatch.com lees ik niets over het feit dat de startpagina/startkabel etc, etc. daardoor hoger gaan scoren.

    Ik denk dat er met trustrak juist de manier en het onderscheid van Goede linkpagina’s wordt gemaakt zodat juist de links op die pagina’s zwaarder tellen dan de willekeurige linkfarm’s van spammers….maar ik kan het verkeerd hebben natuurlijk.

    Ik heb het idee dat Trustrank meer te maken heeft met de opbouw van linkstructuren op pagina’s en (las ik onlangs ergens, weet niet meer waar) op basis van de data history van google de leeftijd van de link een grote rol gaat spelen! Trust alszijnde loyaliteit alszijnde duur van het bestaan van de link!?

    Of heb ik het HELEMAAL verkeerd!?

    PS. Wel weer een beoiend onderwerp!


    10 mei 2005 om 18:17
    trafficb

    “Ik denk dat er met trustrank (…) die pagina’s zwaarder tellen dan de willekeurige linkfarm’s van spammers….”

    TrustRank zal verwachten wij in combinatie met PageRank worden toegepast, juist om de spamgevoeligheid van PageRank tegen te gaan. PageRank houdt namelijk al rekening met themarelevantie e.d. Links op websites met een hoge PR naar een website met een lagere PR, zonder dat de twee themagerealteerd zijn leveren nu nog een hoge PR op, en daarmee ook een hoge ranking. Het vermoeden bestaat dat straks de PR nog wel hoog zal zijn omdat deze toch wel doorgegeven wordt, maar dat de invloed op de ranking afneemt als gevolg van de ontbrekende themarelevantie. Het is maar een vermoeden, maar op zich wel een logische stap denk ik.

    Startpagina´s e.d. worden door Google als kwalitatief goed beschouwd, onder meer vanwege de themarelevantie tussen de pagina´s zelf en de websites waarnaar gelinked wordt.

    Leeftijd van de link vind ik een aardige insteek. Maar volgens mij wordt dat op de een of andere manier al toegepast. Weet niet of men daarmee kijkt naar de leeftid van de link (lijkt voordehandliggend) maar we weten in elk geval al wel geruime tijd dat links pas na enkele maanden gaan bijdragen aan bijvoorbeeld PageRank.

    Het stukje van Gerben (laatste alinea) doet vermoeden dat TrustRank iets is waar websites die staan op deze Startpagina´s van gaan profiteren naarmate de linkvermelding ouder is. Maar als ik de intenties van TrustRank goed begrijp, is het juist de Startpagina zelf die beter gaat scoren, vanwege het feit dat ze wodt gezien als “hub” in een “hub and spoke” model. Zeg maar ” de spin in het web”, dé site waar men alles kan vinden over… Dat maakt dat de Trust factor zo hoog wordt.

    Overigens, dit betekent dus dat een website met een hoge PageRank (geteld op basis van inkomende links) in veel gevallen per definitie een lage TrustRank zal hebben… Alleen Startpagina-achtigen zouden de uitzondering op de regel zijn.

    Denk dat we wel weten wat de gevolgen voor commerciele sites zijn…


    11 mei 2005 om 08:35
    De Zoekmachine Optimalisatie Marketeer

    Heb tot nu toe nog niet veel gezien van deze Trustrank….


    1 november 2005 om 12:53
    Hamoedie

    Trustranking = zelfde als hoe lang een website al bestaat.

    M.a.w. hoe langer een website bestaat, hoe hoger de trustranking is.


    1 november 2005 om 14:02
    Seth

    Deze post dateerd van april maar heb nog steeds niet veel vernomen over Trustrank.


    25 december 2005 om 19:14
    trafficb

    Trustrank is ook niet zozeer een fenomeen dat als apart rankingalgoritme naar buiten is of zal worden gebracht. Duidelijk is wel dat “trust” inmiddels een belangrijke factor geworden is binnen het algoritme van Google dat bekend staat als PageRank (maar feitelijk veel meer omvat dan het bekende linkpopulariteits en -kwaliteitsaspect).

    Websites als Time.com worden bijvoorbeeld als bekende “autoriteiten” gezien en scoren daardoor niet alleen zelf hoger voor bepaalde queries, maar zijn ook in staat om websites gelinked op Time.com in populariteit te boosten. Hetzelfde geldt in mindere mate voor bijv. Startpaginadochters en soortgelijke initiatieven.


    27 december 2005 om 07:42
    Huis Kopen Buitenland

    Wanneer gaat dit allemaal gebeuren?


    29 december 2005 om 14:39
    trafficb

    Dit gebeurd al!


    30 december 2005 om 12:03
    Vakantie

    Ik merk zeer duidelijk bij mijn websites dat er een dergelijke factor wordt gebruikt. Een nieuwe site dient zich eerst als het ware te bewijzen en (vertrouwen) op te bouwen, voordat je kunt verwachten dat deze net als andere sites wordt gewaardeerd.


    18 maart 2007 om 07:04
    Jan

    Wat Vakantie benoemd, valt toch eerder onder de noemer “Google Sandbox”? Een nieuwe website die zich eerst moet bewijzen, valt in de Google Sandbox. Met Trustrank wil Google de betrouwbaarheid van de links naar een site controleren.


    25 maart 2008 om 20:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!