Pinterest lanceert locatieborden én een API

21 november 2013, 13:59

Na promoted pins nu ook place pins

Pinterest gaat met een nieuwe functie gebruikers helpen met het plannen van trips en vakanties: ‘Place Pins‘. Gebruikers kunnen een bord maken en dit vullen met pins die verwijzen naar interessante plekken op een bepaalde locatie.

Zo zou je bijvoorbeeld een bord kunnen maken over Amsterdam om deze te vullen met pins die verwijzen naar leuke restaurants, bezienswaardigheden of interessante blogs over onze hoofdstad. Aan die pins kun je vervolgens een adres meegeven en Pinterest plaatst de pin dan voor je op de kaart van Amsterdam. Kenmerkend aan Pinterest is dit op een visuele manier gebeurt door middel van foto’s met daarbij een korte beschrijving.

De nieuwe functionaliteit wordt door Pinterest ‘Place Pins’ genoemd en is ook beschikbaar op mobiel waardoor je onmiddelijk kunt zien wat er in jouw directe omgeving allemaal te vinden is.

Voorbeelden

Een voorbeeld van een bestaand locatiebord is ‘New York’s finest’ dat je belooft de beste plekken in de Big Apple te tonen.

Andere voorbeelden zijn:

Best Places to Visit Europe

Top 100 Hotels in the World

Loved by Parisians

API

Ook heeft Pinterest aangekondigd voor het eerst een API beschikbaar te stellen. Vooralsnog is deze alleen beschikbaar voor een select aantal partners, zoals Zappos, Buzzfeed en Mashable, die dankzij de API hun populairste, meest recente, gerelateerde en meest aangeklikte pins op hun eigen website(s) kunnen tonen.

Winst

Ondanks de grote populariteit maakt Pinterest nog steeds geen winst, iets waar ze snel verandering in willen brengen. Zo werden onlangs ‘promoted pins’ geintroduceerd, een functie die we ongetwijfeld ook terug gaan zien op de locatieborden. En de API zal (in ieder geval vooralsnog) waarschijnlijk ook alleen beschikbaar zijn voor betalende partners.

Wat denken jullie, heeft Pinterest hiermee een manier gevonden om winst te gaan maken?

Nina Fijen
Online Marketeer bij Asiance

Nina is werkzaam in Seoul (Zuid Korea) als projectmanager bij Asiance, een marketingbureau gespecialiseerd in de Aziatische markt. In de afgelopen jaren heeft Nina gewerkt in Nederland, Engeland, Finland, Japan en Zuid Korea. Op die manier combineert zij haar liefde voor reizen en nieuwe culturen met haar vakgebied online marketing.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Bart van der Kooi

    Mooie ontwikkeling van Pinterest. Jammer dat je niet uitlegt wat de marketingmogelijkheden zijn met deze nieuwe functionaliteiten. Het biedt vele perspectieven!

    VVV’s, reisbureau’s, hotelketens, etc. kunnen zo een compleet overzicht maken met belangrijke spots. Het worden prachtige interactieve maps. Benieuwd naar de verdere mogelijkheden!


    22 november 2013 om 14:43
    ninafijen

    Het is natuurlijk interessant voor de reisbranche, maar ook voor bijvoorbeeld lokale restaurants, winkels, musea en theaters. En niet alleen voor toeristen, het biedt ook de mogelijkheid om in je eigen stad / land snel een leuke hotspot te vinden via de mobiele app. En wellicht dat lokale ondernemers het in de toekomst als een extra advertentiekanaal gaan gebruiken.


    25 november 2013 om 11:29
    Frenchy

    Haha, shouldn’t you be charging for that kind of knogledwe?!


    25 april 2016 om 22:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!