(Podcast) ‘Politieagenten zijn geweldige verhalenvertellers’

22 december 2020, 14:00

Interview met Mirjam Otten, directeur Communicatie bij Politie Nederland

Hoewel de polarisatie in de samenleving toeneemt waarbij vooral de buitenranden scherper worden, blijft ons basale vertrouwen in de politie hoog. Dat stelt Mirjam Otten, directeur Communicatie bij de politie, in een nieuwe aflevering van de podcast OnBrandScan. Met onderzoek en communicatie probeert ze het vertrouwen onder de bevolking en in haar eigen organisatie zo hoog mogelijk te houden.

Mirjam Otten ziet de omgangsvormen verharden en verruwen, maar ziet tegelijkertijd het vertrouwen in de politie de laatste jaren verder oplopen. “Iedereen belt in nood nog steeds 112 en veel mensen zijn bereid ons te helpen als we dat vragen.” Uit onderzoek blijkt het grote vertrouwen samen te hangen met drie factoren. “Dichtbij zijn en snel kunnen handelen, ook online. Rechtvaardig en transparant zijn. En, tot slot, effectief zijn, dus genoeg boeven pakken. Aan die zaken werken we elke dag.”

Openheid en transparantie

De politie heeft geleerd dat de waardering stijgt als je opener bent en je verhalen en successen meer deelt met je omgeving. Otten: “Zo volgen veel mensen onze medewerkers via social media. Neem Jan Willem, een politieman die op YouTube wekelijks uitgebreid verslag doet van zijn werk. Of kijk naar de TikTok-bijdragen van de politie Amsterdam. Daarmee geef je mensen een mooie inkijk van waar je mee bezig bent. Andere voorbeelden zijn de documentaireseries Bureau Burgwallen of Dienders, die veel kijkers een inkijkje geven in het werk en de opleiding.”

“Onze reputatie staat dagelijks op het spel”

Bij sterke communicatie hoort ook dat je transparant durft te zijn over dingen die niet goed gaan. Otten: “Dat draagt net zo goed bij aan het vertrouwen. Onze reputatie staat dagelijks op het spel. Bij ons werken inmiddels rond de 70.000 mensen, dus daar gaan onvermijdelijk dingen fout.” Otten noemt incidenten als de te ver gaande WhatsApp-humor van Limburgse agenten of een Zembla-uitzending over de hondenbrigade. “Die incidenten moet je op tijd herstellen. Dat is een kwestie van goed luisteren naar de kritiek, analyseren waar het niet goed is gegaan en maatregelen nemen.”

Intern vertrouwen vergroten

Ook binnen de organisatie wil Otten met communicatie bijdragen aan het vertrouwen. “Interessant om te zien is dat medewerkers de waardering vanuit de samenleving lager inschatten dan uit onderzoek blijkt. We staan daar vermoedelijk te weinig bij stil.”

Het is dus ook belangrijk om intern die successen te delen om meer vertrouwen op te bouwen. Otten is daarom bezig een corporate story op te halen. “Het verhaal van wie wij zijn, met wat onze medewerkers vertellen als input. Het wordt een bijzonder verhaal over wat ons drijft, want niemand werkt hier zomaar. Dat geldt zowel voor wie in de operatie zit als voor wie achter een bureau werkt.”

Dat de politie een sterk merk is ziet Otten ook aan de wervingsinteresse, ook van zij-instromers. Na jaren van bezuinigingen heeft de politie weer ruimte om mensen aan te trekken die nodig zijn om het werk goed te kunnen doen. Burgerparticipatie is voor de politie een belangrijke pijler. Daarom vindt Otten het jammer dat de continuïteit van het programma Opsporing Verzocht ter discussie staat. Aan het idee voor een soortgelijk programma via de eigen kanalen twijfelt ze. “De politie wil midden in de samenleving staan, dus ik vind dat we zoiets dan ook samen met partners moeten doen.”

Enorme betrokkenheid

Wat valt Otten het meest op na vier jaar werken bij de politie? “Dat hier zoveel bijzondere mensen werken die (allemaal) een groot arbeidsethos hebben. Die drive vind je in alle lagen en op alle afdelingen terug. Je hoort het ook terug in de persoonlijke verhalen. En die zijn er veel, want politieagenten zijn geweldige verhalenvertellers.” De enorme betrokkenheid merk je ook als iemand overlijdt. Zoals laatst, toen een jonge agent werd aangereden terwijl hij een aangereden dier op de weg wilde helpen. Dan heerst er binnen de hele organisatie het gevoel dat we iemand hebben verloren.”

OnBrandScan · #19 Mirjam Otten (Politie): ‘Het imago van de politie staat iedere dag op het spel’.

Stef Heutink
Creatief Directeur bij IVRM Reputatie

Stef is van origine een digitaal strateeg, al sinds 1993 gefascineerd door het medium internet en alles wat daarmee te maken heeft. Vanuit die hoek houdt hij zich nu zo’n 15 jaar bezig met merkstrategie en de invloed die dat heeft op reputatie. Stef was tot 2018 bij diverse bureaus verantwoordelijk voor strategie en creatie. Ook werkte hij een aantal jaren als zelfstandig adviseur. Sinds 2018 is hij creatief directeur bij IVRM Reputatie. Zijn specialisme richt zich op het ontrafelen van de kern van een organisatie of merk en het daaruit bedenken en ontwikkelen van communicatie, merk, reputatiestrategieën. Bij IVRM is Stef betrokken bij complexe positioneringsvraagstukken van klanten en creatieve vertaling naar middelen.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!