Porsche verkoopt wat niemand nodig heeft, maar iedereen wil hebben

28 juli 2020, 13:03

Ruurd Neurink, manager marketing & communicatie van het automerk, spreekt op NIMA Marketing Week

Ruurd Neurink (36) is manager marketing & communicatie bij Porsche. Op NIMA Marketing Week neemt hij de bezoeker mee in een wereld ‘die voor velen ver weg lijkt, maar als je hard werkt toch bereikbaar blijkt te zijn’.

Wat is het laatste nieuws bij Porsche?

“Allereerst de komst van de eerste volledig elektrische sportauto, de Porsche Taycan. Naast deze toetreding in het elektrische domein blijven we doorontwikkelen binnen het plug-in hybride-segment en het segment van de verbrandingsmotoren.”

Voor welke marketinguitdaging staat Porsche op dit moment en welke rol speel jij daarin?

“Waar andere bedrijven moeten veranderen om te groeien, is het juist onze uitdaging om ‘gewoon Porsche’ te blijven tijdens het groeien. We stappen nu in het tijdperk van de elektrificatie en hierbij voorzien we ook een mooie groei mede door het aanspreken van nieuwe doelgroepen.

“Het is juist onze uitdaging om ‘gewoon Porsche’ te blijven tijdens het groeien”

De rol die marketing hierin speelt is het meer data-gedreven maken van de organisatie, zodat we beter op de verschillende klantbehoeften kunnen reageren, zowel van huidige als nieuwe klanten.”

NIMA Marketing Week vindt dit jaar zowel live als online plaats. Wat vind je van deze opzet?

“Geboren uit noodzaak, maar ik vind het een versterking van het concept. Fysieke aanwezigheid heeft absoluut meerwaarde, maar het toevoegen van online creëert juist meer bereik en is ook van deze tijd. Zeker tijdens de coronacrisis zijn we allemaal iets meer richting het digitale domein geschoven, maar de combinatie versterkt elkaar.”

Waarom doen bezoekers er verstandig aan naar jouw talk te komen?

“Bij Porsche verkopen we wat niemand nodig heeft, maar iedereen wil hebben. Ik realiseer me terdege dat ik een iconisch merk mag beheren in Nederland, maar hoe ziet de markt er eigenlijk uit? Wie rijdt een Porsche en hoe verandert dat door de jaren heen? Hoe ziet onze salesfunnel er eigenlijk uit en hoe schaf je een Porsche aan? Ik probeer de NMW-bezoeker mee te nemen in een wereld die voor velen ver weg lijkt, maar als je hard werkt toch een bereikbare droom blijkt te zijn.”

Welke andere talk zou je willen aanbevelen en waarom?

“Marieke Graat van Too Good To Go. Ik ken haar niet persoonlijk, maar ik heb een hekel aan voedselverspilling en vind de leukste kookopdracht het leegmaken van de ijskast. Juist dan komt de creativiteit en smaak om de hoek kijken. Het speelt natuurlijk ook mee dat ik zelf vijftien jaar in de foodsector heb gewerkt en daar nog altijd een liefde voor heb. Too Good To Go brengt een lokaal relevante oplossing tegen voedselverspilling in de keten: chapeau!”

Nima Marketing Week vindt plaats van 1 t/m 3 september in DeFabrique te Utrecht. Ga hier naartoe voor meer informatie en tickets.

Lucas Boon (1986) is een bevlogen journalist op het vlak van marketing en populaire cultuur. Sinds 2016 werkzaam op de burelen van MarketingTribune, waar hij voor zowel print als online schrijft, maar is ook regelmatig 'in het veld' te vinden. Platformmanager Bureaus en Content. Was jurylid voor Epica Awards en Grand Prix Content Marketing. Schreef hiervoor onder meer voor Vice, Partyscene en BNNVara.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!