Pssst.. goedkope traffic kopen (II)

31 januari 2006, 14:01

Pssst.. goedkope traffic kopenVorige week schreef ik een artikel over spyware en nederlandse adverteerders. Deze week was er meer over te doen dan ooit:

  • Het Center for Democracy and Technology is een rechtszaak begonnen tegen 180solutions
  • Oprichting van de Coalition against Badware
  • Ouder: PCworld onderzocht hoe geld wordt verdiend aan badware, “The Hidden Money Trail”.

Wat is nu echt het probleem en wat is badware?

Walter Mossberg (WSJ) geeft een heldere definitie waar ik me bij aansluit:

What is spyware? There are many definitions, but here is mine, in two sentences: Spyware – and a related category called adware – is computer code placed on a user’s computer without his or her permission and without notification, or with notification so obscure it hardly merits the term. Once installed, spyware and adware alter the PC’s behavior to suit the interests of outside parties rather than those of the owner or user.

Dat zegt het wel volgens mij.

Waarom is spyware schadelijk en wie profiteren ervan?

In het vorige artikel “Pssst.. goedkope traffic kopen” heb ik al enigszins onduidelijk uitgelegd hoe ik als online marketeer te maken heb gehad met badware: voorstellen om heel goedkoop ‘blind’ traffic of impressies in te kopen. Prachtige advertentie mogelijkheden, leaderboards(0,30 CPM), full-banners (vanaf 0,06 cpm), pop-ups, pay-per performance etc. Creditcard invoeren en je kunt van start! Vaak hoef je alleen je URL in te voeren, en de kliks komen vanzelf jouw kant op.

Totdat ik mijn eigen banner tegenkom in een pop-up die geserveerd wordt door de slotch- toolbar. Wel g*d! Zonder junks uiteraard geen handel in verdovende middelen. Ik was dus zelf sites aan het financieren die mijn computer- hijackten, en vervolgens een paar uur aan het vloeken om die rommel er weer af te krijgen. De moeilijkheid zit hem erin dat je niet altijd kunt aantonen wie precies de spyware financieert; affiliates sluiten zich aan bij Commission Junction/ ValueClick (redelijk reputabele partijen), maar doen hun eigen inkoop soms weer via minder nette partijen. Na ruim een week onderzoeken is me duidelijk geworden dat ook CJ/ VC niet kunnen uitsluiten dat hun traffic uiteindelijk niet via badware wordt geleverd.

Convenant?

Dit leidt me dan ook tot de volgende vraag: “Is er draagvlak voor een convenant onder adverteerders dat we geen gebruik maken van leveranciers die niet kunnen garanderen dat de traffic niet via badware wordt geleverd?” Vergelijk het met spam. Alleen door de inkomstenstroom af te kappen maak je het onaantrekkelijk om dit soort meuk te ontwikkelen.

Toch aan de gang? Hier heb je een verkorte startpagina voor je traffic-hunt:

Een interview met Jennifer Davis van Dell hoe zij in deze val zijn getrapt, en Dell verscheen via allerlei badware.

Een video hoe spyware geinstalleerd wordt. Ook doen? Internet explorer opstarten => http://www.crackz.ws Ga ik weer al die meuk verwijderen van mijn computer.

Maarten Roelofs Manager Online Marketing & Sales Speurders.nl. Hiervoor ilse Media en Wanadoo. Van origine systeembeheerder (Unix, Cisco etc). Eerste activiteiten met internet in 1995, 'IPC', website ontwikkeling. Gelukkig voor het uiterlijk van het internet ben ik hier niet mee doorgegaan. Specifieke interessen zijn technologie en internet en de ROI van online marketing. Internet marketing is naar mijn mening de hoeksteen van elke marketingcampagne. Een campagne die zich niet op internet kan bewijzen moet ernstig heroverwogen worden. Kan zich ergeren aan uitspraken als 'alles wordt TV', het is namelijk net omgekeerd: 'alles wordt internet'

Categorie
Tags

6 Reacties

    Gerben

    Convenant lijkt me een goed begin – aangezien reguliere normen kennelijk niet gelden op het web. Maar wie neemt het initiatief?


    31 januari 2006 om 16:33
    Karel Kolb

    Zo’n convenant zou een mooie aanjager kunnen zijn voor de zwarte lijst van affiliates waar de affiliateprogramma’s aan werken. Misschien een idee om naast adverteerders ook mediabureaus bij het convenant te betrekken? Voor deze laatste groep levert het meteen een mooi ‘keurmerk’ op.


    31 januari 2006 om 18:27
    maarten

    Ik heb inmiddels IAB gemaild of dit niet een onderdeel zou moeten zijn van de gedragscode. In de lijn van de gedragscode zoekmachinespam is het gebruik van dit soort programma’s een nog veel schadelijker onderwerp. Idem zou thuiswinkel haar leden kunnen vragen een standpunt in te nemen.


    31 januari 2006 om 18:41
    media

    Leuk plaatje Maarten 😉

    Wat ik de vorige keer ook al aangaf, ik denk dat maar weinig adverteerders zich realiseren wat zich op dit vlak allemaal afspeelt. Een gedragscode vanuit IAB lijkt me inderdaad een prima eerste stap.

    Wordt hier tijdens de eerstvolgende Emerce Update nog op ingegaan?


    31 januari 2006 om 21:15
    Karel Kolb

    Marco, tijdens de slotdiscussie om 16.30 uur komt dit onderwerp inderdaad aan de orde.


    1 februari 2006 om 06:16
    Phileas

    Zo kwam ik onlangs wervingscampagne tegen van een absoluut A-merk in een popup van Gator/Gain, niet de minste als het gaat om trojans. Ik ben benieuwd of de adverteerders doorgaans weten hoe de online consument hiermee gebashed wordt (kan me niet voorstellen). De savvy gebruikers weten nog wel adware te verwijderen, maar voor de eenvoudige gebruikers (denk aan bijv. 55+) is het een ware hel.


    1 februari 2006 om 06:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!