Qi is zich van geen kwaad bewust

22 juni 2005, 13:26

Qi, het bureau dat het kidnappen en vermoorden van mensen zó grappig vond dat ze er ‘een parodie’ op maakten, is blij met de aandacht die het filmpje hen opleverde.

In een reactie op hun website wordt alléén vermeld dat het in hun filmpje gebruikte kuikentje nog springlevend is (in tegenstelling tot de menselijke slachtoffers die in gelijksoortige filmpjes zijn gevallen).

“De guerilla campagne van Notones heeft voor veel ophef gezorgd. Een filmpje waarin een kuiken door een onbekende groepering vermalen zou worden leek zo echt, dat men zich zorgen maakt over het kuiken. Onnodig, want het kuikentje is springlevend.

Voor het filmpje is gebruik gemaakt van een nepkuiken. Deze bestond onder andere uit klei, stukjes rubber en aardbeisiroop. We willen met klem benadrukken dat er nooit dieren zijn mishandeld of beschadigd voor de filmpjes en de Notones. Het echte kuiken is dezelfde dag nog teruggebracht naar de boerderij en maakt het uitstekend.”

Carl Mangold
Video Advertising & Content Producer bij Carl Mangold

Carl Mangold produceert video advertising en -content voor online marketing, van concept tot en met oplevering. Én realiseert en optimaliseert het bereik ervan, op basis van in overleg gedefinieerde KPI's. “People around the world are now watching 1.000.000.000 hours of Youtube’s incredible content every single day!” (Cristos Goodrow, Youtube) “We move towards a world where video is at the heart of all our services” (Mark Zuckerberg, 27 juli 2016) “Video is where all of media is headed right now. There is no more valuable piece of property or entity then video in the world of media at all.” (Casey Neistat, 6 sept. 2016)

Categorie
Tags

15 Reacties

    Wesley

    GE-LUK-KIG zeg. Is er ook nieuws over dat hondje dat in de ster reclame onder een Wehkamp gids kwam?


    22 juni 2005 om 17:09
    Wesley

    Het terroristische aspect kan ik overigens wel met een korreltje zout nemen hoor. Zo erg is het allemaal niet. Eigenlijk ben ik blij dat er eens iets volslagen onverantwoords gebeurt in reclameland, hoe gek dat ook klinkt. Schud de stijve marketing mannetjes maar eens wakker, kan je lachen :). Zoiets zou ik overigens eerder verwachten van een jong bureau als Machine en niet van een succesvol en groot bureau als qi, gewoon durven.


    22 juni 2005 om 17:48
    EJ

    Wesley, waar bij Machine kunnen we je telefonisch bereiken? 🙂


    22 juni 2005 om 18:17
    Kasper Katje

    Volgens mij doen ze juist voorkomen alsof het buiten (medeweten van) Qi om gemaakt is maar ze distanciëren zich er dus ook niet van. De link leidt namelijk naar VK waar wordt gemeld dat zij verantwoordelijk zijn.

    Waarom zou een bureau als Qi zulk werk uitbesteden? Je wel stoer als terrorist profileren maar als een angsthaas je snor drukken: actie en bureau bij deze Volkomen K#T.


    22 juni 2005 om 18:28
    Wesley

    EJ, ik zou best bij machine willen werken! Ik heb het zelfs geprobeerd, maar helaas..

    Kasper, volgens mij is de campagne een samenwerking tussen VK en Notones (en dat is van qi) en komen ze daar gewoon voor uit.

    Opzich is het ook logisch, VK heeft veel bezoekers en wil wel wat verdienen, Qi heeft ideeen en geld… zo gaat dat dan. Hoeveel hits zou een weblog als VK hebben? Ik lees net dat ze een deal met Endemol schijnen te hebben. Weblogs, een nieuwe marketing tool. Hopelijk gaat dat niet ten koste van het plezier dat aan weblogs te beleven valt.


    22 juni 2005 om 18:50
    mangold

    Hmm, aan de reacties te zien ben ik een ouderwetse moraalridder. En moet ik maar leren lachen met Qi’s parodie op een terroristische moordaanslag.

    Ik ga me maar snel inschrijven voor een lachcursus, zodat ik Qi’s volgende actie – een gifgas-parodie op de holocaust, een Hutu-Tutsi achtig mensen-hak-wedstrijdje of een op Guantanamo Bay gebaseerd martelspelletje – tenminste kan waarderen zoals ’t ‘hoort’…


    22 juni 2005 om 19:28
    Lula

    @ Carl

    Dat is eigenlijk helemaal nog niet zo’n gek idee. Even naar het oorlogsmuseum, verkleedpartij en een el cheapo camera mee om zo’n filmpje te schieten. Kunnen daarna ook gelijk alle Real tones met oorlogsgeluiden online worden gegooid.

    Dat was overigens een grapje hoor, maar waarschijnlijk niet voor moraalridders. Het nadeel van moraalridders is dat er maar een waarheid is en dat is hun waarheid. En dat moraal/waarheid proberen ze aan iedereen die het maar niet horen wil op te dringen.

    Humor is gelukkig per persoon verschillend en er zijn waarschijnlijk genoeg andere mensen die er wel om hebben kunnen lachen. Weleens Seth Godin gelezen? Je weleens verdiept in de nadelen van Massa communicatie? Weleens geteld hoeveel keer je op een dag geconfronteerd wordt met een uiting of een merk? Is met een huis tuin en kui..keuken commercial niet meer doorheen te komen. Dus moet er wat gedaan worden om op te vallen tussen al het andere meuk.


    22 juni 2005 om 19:48
    Farqad al-Khawwas

    Tss… ik vindt ’t een coole stunt, maar volgens mij kan je dat als winnaar van een Spin éigenlijk niet maken. Al helemaal niet met behulp van de VK-gebroeders.


    22 juni 2005 om 19:50
    EJ

    @Carl: als mijn cynisme aan Wesley je is ontgaan dan betreur ik dat. Ik moedig dit soort bagger absoluut niet aan.

    Qi heeft absoluut prestaties geleverd. Maar hiermee leveren ze wel een beetje respect in.


    22 juni 2005 om 19:54
    media

    Die is wel weer goed. Zie je wel, je hebt soms wel smaak 😉


    22 juni 2005 om 20:06
    Robert Gaal

    Ober, doe mij een Vers Kuiken on the rocks, heerlijk zo’n tomatensapje…


    23 juni 2005 om 05:25
    robert

    in ieder geval levert het mediafact een paar topics met de meeste views en reacties van de week op..


    23 juni 2005 om 05:32
    webwolff

    Okay, rumoer 1.0 dus over.

    Niet zo’n geslaagde actie, da’s duidelijk.

    Wat mij opvalt is hoe heftig online nog steeds gereageerd wordt op stormpjes in glaasjes water. Zeker hier in de online marketing-hoek.

    Zegt dit iets over de onvolwassenheid van internet of over de behoefte aan aandacht/interactie van sites/blogs ?


    23 juni 2005 om 05:56
    Kasper Katje

    Jij vindt het een storm in een glas water Webwolff, ik vind het een hele kwalijke zaak en een heel gevaarlijk hellend pad dat is ingeslagen zeker wanneer dit toch navolging mocht vinden.

    Sommige dingen doe je gewoon niet of laat je over aan de magie van een cartoon.

    In mijn ogen zegt het meer iets over de onvolwassenheid en behoefte aan aandacht van de makers en medestanders.


    23 juni 2005 om 07:46
    RL

    Als dit soort beelden in de films wordt toegestaan en niet serieus genomen, (ook hier zijn soortgelijke parodies te vinden) waarom kan het dan niet in commercials?


    21 december 2005 om 13:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!