Rabobank vergooit haar topposities in Google

12 april 2006, 04:14

Rabobank heeft met het lanceren van de nieuwe website haar goede positie in Google ‘weggegooid’ aldus Ruben Timmerman. Het zou de Rabobank dagelijks honderden, zo niet duizenden bezoekers kosten. Volgens Timmermans duurt het maanden om de positie in Google te herstellen terwijl het zeer makkelijk te voorkomen was geweest.

Aardige analyse en ook voor ons aardig om te lezen. Immers, ook Marketingfacts heeft recentelijk haar goede positie in Google deels verloren.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

8 Reacties

    Arash

    Structuur van Rabobank is wel zoekmachines vriendelijk. Met kleine aanpassingen kan het schade hersteld worden..

    Jammer om te zien dat MF ook haar PR rank heeft veloren. Van PR 7 naar PR 6.


    12 april 2006 om 04:27
    media

    Bij Marketingfacts ging het naast een nieuwe design ook om een nieuwe domeinnaam (van mediafact.nl naar marketingfacts.nl).


    12 april 2006 om 04:31
    Jurgen – Traffic Builders

    Goed artikel van Ruben Timmerman (zonder s). Dacht na het zien van de nieuwe Rabo site dat posities 4,5,4,4,2,4 nog wel eens zouden kunnen klimmen naar 1,2,3,etc. – tot ik idd die 404’s bleef tegenkomen. Zonde.


    12 april 2006 om 04:46
    Boogaarts

    Meestal herstellen de zoekmachines dit na een paar weken. De site behoudt immers haar page ranking en trust ranking. Bij een hoge page ranking worden nieuwe pagina’s snel hersteld.


    12 april 2006 om 06:14
    Ruben Timmerman

    Boogaarts: het duurt inmiddels een dikke maand. In mijn ervaring duurt het ook langer dan enkele weken, want links naar interne pagina’s (Die ook ranking opleveren) zijn ook niet meer geldig, omdat ze nog steeds niet worden geredirect.

    Ik denk wel dat Rabobank.nl uiteindelijk weer die topposities gaat innemen, maar voorlopig staan ze buiten de top 40 op de competitieve termen.

    Overigens stond de site in de eerste dagen nadat de URL’s waren verwijderd, tussen de 150 en 200e positie, dus ze zijn al behoorlijk geklommen de laatste weken.


    12 april 2006 om 07:07
    Rene

    Vermoedelijk gaat 99% van de links naar zo’n banksite naar de homepage, en dan zal de ranking zich wel weer herstellen. Maar sites met veel inkomende deeplinks zouden wel gek zijn om hun url-structuur ondoordacht te veranderen. Maar ja, als je ooit begonnen bent met een cms met cryptische en cms-specifieke urls dan ben je het haasje. Ik zou dan de belangrijkste ‘ingangen’ – of eigenlijk zoveel mogelijk pagina’s – redirecten.


    12 april 2006 om 11:19
    Sander Zuidema

    Ik heb goede ervaringen met google sitemaps op dit gebied. Met een CMS kan je meestal vanuit de database vrij simpel een google compatible sitemap genereren en die aldaar invoeren. Krijg je meteen wat stats over je top search queries en over mislukte index attempts van Google.


    12 april 2006 om 11:56
    Maarten

    @marco: enige tijd geleden schreef je op MF dat zowel marketingfacts.nl als mediafact.nl een PR7 had. Je zou verwachten dat deze PR7 na een focus op alleen marketingfacts.nl minimaal gelijk zou moeten kunnen blijven.

    Blijkbaar is het aantal waardevolle links naar marketingfacts.nl echter toch afgenomen. Wellicht tijd om de linkpartners die nog naar mediafact.nl linken een mailtje te sturen?

    Daarnaast werd op de oude site een uitgebreid overzicht met links vermeld. Deze links zijn op de nieuwe site verwijderd. Voor een aantal linkpartners kan dit een reden zijn geweest om de backlink te verwijderen. Wellicht verstandig om dit overzicht voor potentiele linkpartners terug te plaatsen?


    13 april 2006 om 15:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!