ReclameReview: Almere ‘Green City’

4 oktober 2012, 11:15

Almere is door de Tuinbouwraad uitgekozen als locatie voor de komende editie van de Floriade in 2022. Onderdeel van die uitverkiezing is het feit dat Almere vanaf nu tot aan 2022 steeds groener gaat worden, wat natuurlijk prima past bij de Floriade. Met deze animatiefilm werd het startschot gegeven voor een campagne die bewoners en sponsoren bewust moet maken van het doel: van Almere een 'Green City' maken.

Credits:

Concept: Erik Kessels, Krista Rozema, Pim Gerrits

Productie: Pieter Leendertse

Illustraties: Anthony Burrill

Animatie: Bas Mooij

Verantwoordelijk bij klant: Adri Duivestein, Henk Meijer, Marloes Konings, Ivonne de Nood

De doelstelling:

In 2022 moet er een wereldwijd herkenbaar en aansprekend merk staan rond Floriade Almere. In die jaren zal Almere steeds groener worden, met als groene hart het nieuwe Floriade-terrein. Het doel is Almere als ‘Green City’, een gezonde en zelfvoorzienende stad.

De uitwerking:

Een animatiefilm als aftrap voor de campagne, waarin precies wordt uitgelegd wat de plannen zijn rond Almere 'Green City'.

Het oordeel:

Het mooie van deze campagne is dat het een voortdurend evoluerende campagne is waarop de betrokkenen invloed kunnen uitoefenen. Dat zijn in dit geval de Tuinbouwsector, inwoners van Almere, sponsors en potentiële bezoekers. Hoe precies? Dat is afhankelijk van de ontwikkelingen die nog gaan komen. Ik neem aan dat deze ontwikkelingen en nieuwe initiatieven gaandeweg gecommuniceerd gaan worden onder de vlag van deze campagne. Om betrokkenheid te creëren is dat natuurlijk super. Zo heb je echt het gevoel dat je samen ergens aan werkt.

Dan de film waarmee de campagne start: mooi geanimeerd, met een prettige voice-over en subtiele muziek. Maar er zijn ook minpunten te ontdekken. De film duurt ruim 2 minuten, wat op zich geen probleem hoeft te zijn, aangezien het niet echt een commercial is. Toch wordt er in die 2 minuten heel, heel veel verteld en getoond. De volgorde van de informatie is goed: eerst het overkoepelende thema, dan de brug naar Almere, vervolgens naar de toekomst van de stad en de Floriade in 2022. Maar het blijft heel veel informatie om te verwerken. Verder wordt er wel verteld over de dialoog tussen alle groepen en wordt er afgesloten met 'Groei je mee?', maar als kijker heb je geen idee hoe je zelf kunt bijdragen aan dit tienjarenplan.

Al met al is de boodschap natuurlijk mooi (wie wil dit nu niet?) en de animatiefilm ook. Nu de verdere invulling nog. Ik ben heel benieuwd naar het vervolg van deze campagne.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!