ReclameReview: Auping brengt een ode aan je hoofd
De nieuwe merkcampagne ‘Ode aan je hoofd’ van bedden- en matrassenfabrikant Auping viert al het moois dat een uitgerust hoofd brengt. Van een goed humeur en inspiratie tot het kunnen bieden van troost en een luisterend oor. Auping onderstreept daarmee het belang van mentale rust.
Credits
Bureau: Buutvrij
Productiemaatschappij: Cake Film & Photography en Jouke Bos Photography
Sonic branding: Tambr
Doelstelling
Het belang van mentale rust koppelen aan het belang van goed slapen, waarbij Auping je helpt.
Uitwerking
Uit het persbericht: Auping brengt rust op verschillende niveaus. De bedden en matrassen van Auping zorgen voor fysieke rust. Het bedrijf uit Deventer zet zich daarnaast al jaren in voor een uitgeruste wereld waarin niets wordt verspild – onder andere door de productie van circulaire matrassen. En vanaf nu onderstreept Auping ook het belang van mentale rust. Goed slapen maakt onder andere creatiever, vriendelijker en meer ontspannen.
De nieuwe merkcampagne van Auping laat zien wat een uitgerust hoofd met je doet en wat voor moois het kan brengen. In de video ziet de kijker het achterhoofd van verschillende personen – in verschillende situaties – en vanuit dat perspectief wordt duidelijk hoe een uitgerust hoofd luistert, troost, verleidt, inspireert en verbindt. Als kijker voel je de liefde en warmte die de personages voelen.
Ine Stultjens, Hoofd Marketing & Communicatie bij Auping: “Bij Auping maken we de wereld mooier door rust te brengen. Een uitgerust hoofd is ontzettend belangrijk: een goede nachtrust verbetert je stemming en brengt mensen dichter bij elkaar. Rust in je kop is fijn en zorgt ervoor dat je net dat beetje extra liefde kunt geven. Slapen doe je dus niet alleen voor jezelf, ook voor elkaar. Daarom maken we mentale rust nu top of mind.”
Onder de film klinkt het nieuwe Auping geluid, dat vanaf nu in alle radiospots en video’s te horen is. De tracks zijn zorgvuldig gecomponeerd, in lijn met de rust die Auping wil brengen, en is heel eigen doordat er ook geluiden uit de Auping fabriek in Deventer gebruikt zijn, zoals dat van de naaimachines in het atelier.
Oordeel
Het is maar goed dat rechtsboven de hele tijd de merknaam Auping staat, want anders zou je als kijker niet echt snappen dat het gaat om een commercial voor bedden en matrassen. Pas op het einde wordt er een link gelegd daarmee. Tot dat moment is het vooral emotie: wat je allemaal aan je hoofd kunt hebben. Overigens heb je misschien nog wel meer aan je hoofd als je juist niet goed bent uitgerust. Vraag dat maar aan ieder gezin waar onlangs een baby is geboren. De boodschap is hier natuurlijk dat je er beter mee om kunt gaan als je meer slaap hebt gepakt, maar ik geef vast een mogelijk weerwoord op de door de voiceover gebruikte zin.
De echte ‘ode aan het hoofd’ zien we helaas niet terug in de commercial. Die staat op YouTube onder de video en op de landingspagina staat hij ook:
Je hebt echt veel aan je hoofd als het goed is uitgerust
Je ligt er misschien niet bij stil, maar je leeft je leven met je hoofd.
Alles gebeurt tussen je slapen.
En als je goed slaapt, word je vriendelijker. Gelukkiger.
En sta je open voor elkaar.
En dat is dan weer fijn voor alle andere mensen. Dus eigenlijk slaap je niet alleen voor jezelf. Eigenlijk slapen we voor elkaar.
Wij geloven dat een uitgeruste wereld, een betere wereld is.
Je hebt dus echt veel aan je hoofd. Rust ’t maar goed uit.
Sterker verhaal dan in de commercial
Dit vind ik een veel sterker verhaal dan we in de commercial voorgeschoteld krijgen. Toegegeven, in de 20 seconden van de commercial krijg je deze ode vast niet gepropt op een manier die indruk maakt. Maar de boodschap die Auping wil overbrengen, zit hier naar mijn idee wel veel beter in. De commercial is meer een soort opvolger van deze ode.
Is dit dus een typisch geval van slechts een deel van de boodschap meekrijgen als ontvanger, terwijl het onderdeel is van een groter totaalplaatje?
Het zou natuurlijk ook kunnen dat we dit totaalplaatje wel degelijk tegemoet kunnen zien, want de campagne wordt uitgerold via TV, online, social media en print. Als de doelgroep van meerdere kanten bereikt wordt, lijkt het me een geslaagde campagne. Zo niet, dan wordt er een half verhaal gecommuniceerd.