ReclameReview: Back to School (bol.com & Media Markt)

12 augustus 2015, 11:00

Het nieuwe schooljaar staat voor de deur. Uiteraard is dit een prima moment voor ketens als bol.com en Media Markt om op in te haken met hun nieuwe commercials.

Credits

Media Markt

Bureau: JWT Amsterdam

Bol.com

Bureau: Etcetera

Creatie: Wouter Voges, Jeroen van der Sluis, Massimo van der Plas, Raymond van Schaik, Maarten Remmers

Strategie: Olaf Arkauer

Account: Pim Beekman, Anouk Muysson

Producer bureau: Marieke Prette, Thamara van Trappe

Productiemaatschappij: Czar

Regisseur: Jelmar Hufen

Producer: Carolien Eversdijk

Camera (DOP): Tibor Dingelstad

Postproductie: Ambassadors

Editor: Wouter van Luijn

Geluidsstudio: Earforce

Verantwoordelijk bij klant: Willem-Jan Lems, Marianne Segeler, Eveline Eberhardt

De doelstelling

Scholieren en hun ouders overtuigen om bij bol.com/Media Markt alles te kopen voor het nieuwe schooljaar.

De uitwerking

‘De man in de Media Markt’ wenst alle scholieren een gelukkig nieuw schooljaar met knallende aanbiedingen.

Bol.com zet video’s met scholierenhumor in om te laten zien welke producten ze allemaal hebben voor het nieuwe schooljaar.

Het oordeel

Dit is de eerste commercial met ‘De man in de Media Markt’ die ik echt leuk vind. Dat heeft uiteraard te maken met het concept ‘gelukkig nieuw schooljaar’, want daardoor kan hij vervreemdende grappen maken voor deze tijd van het jaar. Oliebollen, vuurwerk, ‘dat was al’… leuk uitgevoerd. Ik mis echter wel de producten die nu onder die ‘knallende aanbiedingen’ vallen. Iets meer aandacht voor 2-in-1 laptops of tablets was wel op zijn plaats geweest. Nu is de televisie het belangrijkste product in de commercial en die heb je nu net niet nodig voor school.

In dat opzicht heeft bol.com het een stuk slimmer aangepakt. Hun video’s (wat zijn het er veel!) laten de lekker lompe humor van tieners zien én gaan over de producten die je online kunt kopen bij de webwinkel. Oké, door de snelle montage is hij misschien een beetje chaotisch, maar ik neem aan dat de commercial vaak genoeg vertoond gaat worden om de doelgroep een herkansing te geven voor de dingen die ze gemist hebben. Dit is namelijk wel echt zo’n commercial die je vaker wilt zien en die ook goed deelbaar is via social media. Goed gedaan dus!

Wat mij betreft wint bol.com het hier van Media Markt. Beide commercials zijn leuk, maar bol.com blijft dichter bij de boodschap en producten. Wat vinden jullie?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!