ReclameReview: Beter Horen

5 november 2014, 14:30

Eindelijk gaat Beter Horen op de realistische toer met een commercial waarin een echte klant op persoonlijke wijze vertelt over haar steeds slechtere gehoor. Zo houden ze veel potentiële klanten een spiegel voor.

Credits

Creatie: Rob Severein, Roland van Beveren

De doelstelling

Communiceren dat Beter Horen weet welke drempels er zijn voor mensen om een hoortoestel aan te schaffen.

De uitwerking

Met deze ‘documercial’ wil Beter Horen zich onderscheiden ten opzichte van andere aanbieders. Taboes en barrières die klanten tegenhouden om een hoortoestel aan te schaffen worden benoemd, waardoor het een realistisch en persoonlijk verhaal wordt.

Het oordeel

Het lange wachten van de doelgroep is beloond: eindelijk laat Beter Horen in commercials echte klanten zien die open en eerlijk vertellen over de drempels die zij overwonnen hebben door toch maar een hoortoestel aan te schaffen. Oké, om die commercials met Luis Suarez en Bennie en Gijs Jolink konden we misschien best lachen, maar die waren natuurlijk vooral verre van realistisch. Nelleke Verweij is een echte klant, al is het natuurlijk wel ironisch dat ze juist met acteurs werkt in haar dagelijks leven.

Nelleke geeft gewoon toe dat ze heel lang ontkend heeft dat ze een hoortoestel nodig had, ook al zei iedereen om haar heen dat het tijd werd. Dit is natuurlijk een herkenbaar verhaal voor veel potentiële klanten van Beter Horen. We kennen allemaal wel mensen die wel wat hulp voor hun gehoor zouden kunnen gebruiken, maar daar zelf nog niet aan toe willen geven. Voor die mensen is deze commercial gemaakt. Daarom vind ik hem zo sterk.

Verder vind het heel goed dat de commercial ondertiteld is. Dat kwam namelijk ook als reactie terug op de ReclameReview uit 2009 over de commercial met vader en zoon Jolink: slechthorenden konden die commercial helemaal niet volgen. Het is een kleine moeite om ondertiteling toe te voegen, maar het is een perfect voorbeeld van doelgroepgericht denken. Bovendien geeft het nog een extra signaal af: ‘je hebt deze ondertiteling nodig, dus het is echt tijd voor een hoortoestel’.

De afsluiter “Beter horen begint met Beter Horen” klopt ook helemaal in deze context. Het bewijs is even daarvoor geleverd, wanneer Nelleke zegt dat ze ineens iedereen weer goed hoorde nadat ze haar hoortoestel kreeg. Deze variant vind ik de beste uit de nieuwe serie, maar ook de verhalen van Max de Vries en Frans Nelissen bieden genoeg herkenbare aanknopingspunten voor de slechthorende doelgroep. Ik vind het een mooie campagne die lekker echt is. Hulde!

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

1 Reactie

    Maarten

    Nou “hulde” zeg, met zinsconstructies (en nog ondertiteld ook) als; “mijn ouders zagen met eigen ogen dat de rest wel reageerde, behalve ik” …… Lekker professioneel!


    12 maart 2015 om 20:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!