ReclameReview: digitale rijpingskelder van Hertog Jan

12 december 2018, 12:00

Veel biercommercials zijn snel en hip gemonteerd. Maar daar doet Hertog Jan niet aan mee. Deze campagne is een ode aan geduld. Zelfs voor de content moet je heel wat geduld hebben, want die wordt verspreid over zes jaar (!) gedeeld door meesterbrouwer Gerard.

Credits

Bureau: Isobar

Realisatie platform: SiteSupport

Videoproductie: Tilt

Mediacampagne: Vizeum

Doelstelling

Het communitygevoel aanwakkeren onder bierfans en Hertog Jan-fans in het bijzonder.

Uitwerking

Gerard van den Broek, meesterbrouwer bij Hertog Jan sinds 1995, is het boegbeeld van deze campagne. Vanuit de rijpingskelder vertelt hij dat je de Hertog Jan Grand Prestige gerust zes jaar mag laten rijpen. Daarbij nodigt hij je uit om zelf ook dit rijpingsproces te ervaren. Met hulp van de meesterbrouwer zelf, door middel van digitale content en een speciale website.

Oordeel

Wat een verademing. Niks jong, snel en wild. Gewoon old school de tijd nemen om aan iets moois te werken. Dat is de manier waarop Hertog Jan heel duidelijk een statement maakt met deze nieuwe commercial. En door die aanpak besteed je aandacht aan de boodschap. Zoals het hoort.

“Wat een verademing. Gewoon old school de tijd nemen om aan iets moois te werken”

De eerste 6 seconden van de commercial twijfelde ik of ik mijn geluid wel aan had staan. Zo erg zijn we het gewend om direct vanaf het begin van commercials geluid op ons af te krijgen om de aandacht te trekken. Dat is niet nodig met deze rustige meesterbrouwer in deze rustige setting. Je merkt aan alles: deze man heeft een verhaal te vertellen. Als een oude leraar die voor een ingespannen groep luisterende pubers staat. Mooi!

Dan het idee om gewoon zes jaar lang samen met je klanten bier te laten rijpen: perfect bedacht. Het is simpel op te zetten, er zijn niet heel veel investeringen voor nodig, maar je bouwt er wel een echte community mee op. Deze mensen worden nog meer fan van Hertog Jan dan ze al waren. En je dwingt ze nergens toe, je faciliteert alleen maar hun bestaande hobby. Wat een beetje relevante content voor de juiste doelgroep al niet kan doen…

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!