ReclameReview: FrieslandCampina

9 januari 2013, 14:37

Melk is bijzonder. Dat is de boodschap die FrieslandCampina overbrengt in een al even bijzondere commercial. Hij is namelijk gebaseerd op een interne moodfilm die alleen bedoeld was voor de medewerkers. Maar wegens groot succes is er nu dus ook een consumentenversie van gemaakt.

Credits:

Creatie: 1Camera

Verantwoordelijk bij de klant: Jan Bles

De doelstelling:

FrieslandCampina wil met The Story of Milk medewerkers en externe stakeholders wereldwijd helpen herinneren hoe bijzonder melk als product van moeder natuur eigenlijk is.

De uitwerking:

Na presentatie van de drie minuten durende versie aan medewerkers van FrieslandCampina wereldwijd in november, werd besloten een corporate campagne te ontwikkelen met deze film als basis. Hiermee is de eerste corporate campagne voor FrieslandCampina gecreërd, sinds het bedrijf in 2008 ontstond door de fusie van Friesland Foods en Campina.

Het oordeel:

Mooi, dat is het juiste woord hier. Ten eerste al hoe het proces verlopen is. FrieslandCampina maakte een interne film die over de 'magie van moeder natuur' ging. Dat was al een mooi idee dat nog mooier werd uitgewerkt door 1Camera. FrieslandCampina luisterde naar de positieve reacties en had het lef om er gewoon ook een consumentenversie van te maken. Ten tweede zijn de beelden geweldig, maar dat waren ze in de interne versie van de film ook al. Ten derde: die voice-over van dat jongetje. Ik denk dat juist die voice-over de commercial erg sterk maakt. Samen met de sfeervolle beelden en de muziek zet die stem het gevoel neer. Ten vierde de actiesite. Daar moet je dan natuurlijk ook iets bijzonders van maken. En dat is ook gebeurd. Vandaar mijn oordeel: mooi!

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Mariska

    Je conclusie mooi deel ik wel, maar inhoudelijk zou het sterker kunnen. Meer dan 50% van de bevolking van Midden- en Zuid-Amerika en meer dan 90% van de bevolking van Afrika en Azië heeft lactoseintolerantie. Het eerste enige waar ik de hele tijd aan denk als ik die Aziatische jongeren op de fiets zie. Wel mooi, inhoudelijk niet zo sterk.


    9 januari 2013 om 15:00
    Valentijn

    Aziaten drinken inderdaad helemaal geen melk. Die zijn, zoals het hoort, na de zuigelingenperiode lactose-intolerant geworden. Ik vind het een mooi filmpje, maar koemelk is voor kalfjes en niet voor mensen.


    10 januari 2013 om 11:16
    José Ojers

    Dat jongetje is mijn zoon Alex! Wij hebben ook al veel positieve reacties gekregen en zijn zeker enthousiast! Ook over deze review. Toch kan ik het ook wel eens zijn met Mariska en Valentijn, maar wil ik nog iets nuanceren; er zijn nl. ontzettend veel melkvarianten. Wij hebben nu zelf bijvoorbeeld de lactosevrije melk ontdekt. Deze heeft een heel andere samenstelling en is goed voor je gezondheid.


    18 januari 2013 om 09:10
    ReneS

    Hoeveel van de FrieslandCampina koeien zouden zoveel leefruimte zoals in het filmpje worden weergegeven hebben? Tijd voor de keuringsdienst van Waarde!


    20 januari 2013 om 16:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!