ReclameReview: Glaspunt

14 maart 2012, 14:17

Stuntman Emile Ratelband werpt zichzelf in de nieuwe commercial van Glaspunt door een ruit. Klinkt belachelijk, nietwaar? Inderdaad, dat is het ook.

Credits:

Creatie: Nixmedia

De doelstelling:

Communiceren dat Glaspunt 30-minutenservice biedt

De uitwerking:

Emile Ratelband verschijnt als stuntman en rent dwars door een ruit. Jammer genoeg was hij vergeten wat de échte stunt van Glaspunt is: de 30-minutenservice.

Het oordeel:

Ik vind het he-le-maal niks. Dat kan overigens een goed teken zijn, want irritante reclame blijft prima hangen bij de kijker. Ik heb het niet zo op Emile Ratelband, daar gaat het al mis voor mij. Uit de making of van deze commercial begrijp ik dat Ratelband al eerder door glas is gesprongen en dat om die reden de keus op hem is gevallen. Oké, dat snap ik dan nog. En dat een gebroken ruit een link is naar de 30-minutenservice van Glaspunt snap ik ook. Maar het feit dat Ratelband zo slecht acteert, is voor mij de grote afknapper. Tenenkrommend om te zien. De 'making of' was tenminste nog leuk op bepaalde momenten. De uiteindelijke commercial niet.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Polle van Elsacker

    Goede URL.

    Glas.nl

    Helder


    14 maart 2012 om 15:49
    steph8080

    Met alle respect, deze review barst nou ook niet echt van de creativiteit.


    15 maart 2012 om 07:50
    Erik K

    Beste David,

    Ik ben het niet helemaal met je eens. De commercial bevat eigenlijk hele goede punten. Als eerste valt hij ontzettend op. Ik kan me geen commercial bedenken waarin iemand in de afgelopen 10 jaar door een raam is gesprongen. Het “slechte” acteerwerk zou overigens een bewuste keuze van de regisseur kunnen zijn. Denk hierbij even aan Zalando, Nederlandse Energie, Carglass etc. Talloze voorbeelden van goede “slechte” commercials. Zoals jij al zegt; een slechte commercial kan heel goed zijn. Sterker nog; dat is het vaak ook! Het uiteindelijke doel van een tv spot is het verhogen van je omzet. Wil je dit op een relatief goedkope en effectieve manier doen, is deze commercial zeker geslaagd naar mijn mening! Maar wie ben ik…

    Erik K


    15 maart 2012 om 08:09
    Hardcopy

    Klopt, dit is duidelijk een commercial die juist goed kan werken doordat hij zo slecht is. De extra aandacht die de campagne hier krijgt draagt alleen maar bij aan de effectiviteit.

    @Erik: Wat ik overigens erg grappig vond, was dat ik in mijn Gmail de volgende Adwords-advertentie zag naast het mailtje met jouw reactie waarin je Zalando noemt:

    Zalando Loden Leeuw

    Krijg 5 euro korting bij Zalando! Gratis verzending & retour

    http://www.zalando.nl/lodenleeuw

    Die kiezen dus heel bewust voor irritante commercials en doen er vervolgens ook iets mee. Goed bezig daar.


    15 maart 2012 om 08:32
    pehe

    Hoezo is Emiel nu onherkanbaar?? Echt raar?


    21 maart 2012 om 19:01
    Jd

    Dat is nou marketing pehe.


    21 maart 2012 om 19:15
    Mark van Horik

    Da’s wat ik nu goed ‘inspringen’ op de actualiteit noem. Een gearresteerde Emiel Ratelband (of moet ik nu zeggen Emiel Rpunt) krijgt in Glaspunt tvspot zwart balkje voor z’n ogen.


    21 maart 2012 om 22:43
    Pehe

    Oke een Emiel in de nor, tjaka en een klik achter hem van een gesloten stalen deur….

    Probeer daar maar door te springen. Da’s pas een stunt haha


    22 maart 2012 om 07:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!